2014. november 16., vasárnap

A nő jelleme

Az alábbiakban néhány idézetet olvashatunk arról, hogyan írták le a nők jellemét az ókori Európában, a Közel-Keleten és Indiában.


Az indiai Mesefolyamok óceánjában sok utalást találhatunk a nő jellemére:
A nő csapodár – „Az egyikre kacsingat, míg a másikat szóval tartja.” (Mes 1.25.)
Fél az igazságtól. (Mes 1.35.)
A férfi józan gondolkodását befolyásolja. (Mes 1.136.)
Fogságban tartja az embert, mint a szurok. (Mes 1.183.)
Az asszony kettős: méreg és nektár. (Mes1.194.)
Az asszony hibás természete megváltoztathatatlan. (Mes 1.203.)
„Nem ház a ház asszony nélkül.” (Mes1.214.), de a nővel nehéz beszélni (Mes1.214-215.), s tanácsot kérni sem jó tőle (Mes1.250.).
A rossz nő átok, a jót az istenek is szeretik (Mes 1.280.), de ha a nő elérte célját, kicseréli a férfit (Mes 1.285-285.).
Esze van (Mes 1.286.), ha erényes, akkor a legszebb ékszer (Mes 1.292.).
Férfi és nő találkozásakor a „vaj lángra kap” (Mes 1.406.), és a legnagyobb gyönyört jelenti (Mes 1.407.).
Ha nincs hű feleség, nincs otthon. (Mes1.579.)
A jó nő közel van, a rossz ha közel is, mégis távol. (Mes 2.307.)
A nő mindig változik. (Mes2.310-311.)
Az embert nem a futó évek, hanem a házsártos asszony öregíti. (Mes 2.464.)
Az Ezeregyéjszaka is elég csapodárnak állítja be a nőt. (Ezer 11.)
Homérosz (Homo 2.104-105.) a hűség jelképévé tette Pénelopét, akit a Korán is megemlít, de az iszlám szent könyve arra szólítja fel az asszonyokat, hogy ne tegyék azt, mint Pénelopé, aki éjszaka felfejtette, amit nappal szőtt (Kor 16.92.).
Sztrabón szerint az asszonynépséget csak a vallási babonákkal lehet féken tartani. (Str 58.) Josephus Flavius ellenben azt mondja, hogy a nő felmagasztal, és a férfiak mindent megtesznek a kedvükért. (Fla 9-10.)

Az Ószövetségben azt olvashatjuk, hogy a nőt általában a kíváncsiság jellemzi (Móz 1.3.6.), azért evett a tiltott gyümölcsből. A Korán szerint viszont nem Éva volt a kezdeményező a tudás gyümölcsének a megszerzésében, hanem Ádám. (Kor 20.120.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése