2014. október 23., csütörtök

Túlvilági utazás - mennyország és pokol

Az emberi vágyak között olyan elérhetetlen célokat találunk, mint a túlvilági utazás, az örök élet italának megtalálása, a feltámadás vagy az aranycsinálás.
A be nem teljesült vágyak, az álmok és rémálmok teremtették meg a pokol és mennyország képét, melyet általában férfi szemmel nézve alakították ki. Természetesen a túlvilágról alkotott képet minden esetben a hely földrajzi elhelyezkedése határozta meg. Egy eszkimót azzal nem lehetett azzal riogatni, hogy a pokolban pokoli meleg van, egy száraz, sivatagi meleg helyen élőnek a pokol a meleget jelentette, a mennyországot pedig a hideg. Ami az egyiknek pokol, az a másiknak mennyország.
Az egyiptomi lélek – a földi léthez hasonlóan átkel az égi vizeken (Egy 1.31.), a Tűztavon hajózva (Egy1.50.) eléri a holtak birodalmát. Közben hasonló lesz az istenekhez, (Egy 1.65-68.) istenné válik maga is. (Egy 1.69.) Újjászületik (Egy 1.70.), fehér cipót eszik, és sört iszik (Egy 1.72.) Betartja az előírásokat – ami az emberi természet ismerete miatt szinte lehetetlen (Egy 2.18-19.) –, és „tiszta” élete miatt (Egy 2.20-23.) gyermekként születik újjá.
Ebben a gondolatmenetben a vágyálmok a sör, a fehér cipó szerepelnek, valamint az elrettentő tűztenger, melyen át kell kelni. (Egy 1.76-77.) Vándorlása közben a lélek előtt szétválnak az égi Nílus hullámai (Egy 1.76-77.), akárcsak Mózes történetében.
A mezopotámiai legenda szerint (Agy 97-101.) Asszír herceg a túlvilági utazása során kígyóra hasonlító halállal találkozott.
Az indiai mennyországba csak azok az asszonyok juthatnak be (Mes 2.301.), akik alázatosak a férjükkel szemben. Akit a fia tisztel, az asszonya ellátja és vagyona van, az már a mennyekben érezheti magát (Mes 2.304.)
Seneca szerint a túlvilág sem jó, sem rossz, mert e két tulajdonság az anyagra jellemző (Sen 44-45.) A halál megkönnyebbülést jelenthet, mert az élet gyakran pokol (Sen 45-47.), illetve ami az életben jó vagy rossz, a halállal eltűnik (Sen 234-235.).
Érdekesen fogalmaz a Korán (Kor 23.1-11.) amikor meghatározza, ki üdvözülhet, ki kerülhet a Paradicsomba: „akik nem paráznák, alázatosak, üres fecsegésre nem figyelnek, akik adományoznak, akik a nemi életben önmegtartoztatók, akik a rájuk bízott pénzzel elszámolnak, vállalt kötelezettségeiket teljesítik, akik imáikat betartják.” A pénz visszafizetésére vonatkozó előírás kapcsán érdemes utalnunk az úgynevezett második Miatyánkban foglaltakra (Luk 11.2-4.), mely szerint a rábízott pénzt felszólítás nélkül vissza kell adni. Ezt a szabályt Plinius is megemlíti mint a keresztének alapvető jellemvonását, amelyre esküt tettek.  (Pli 531-533.)
A Paradicsomban nagy szemű hurik vannak – nekik ez netán a pokol? (Kor37.40-48.) Ez is férfiszemmel látott túlvilág, akárcsak a végtelen vadászmezők az indián mondákban. Senki sem beszélt végtelen szövőszékről vagy végtelen kenyérgyúrásról.
Marco Polótól tudjuk, hogy a „hegyi öreg” a Koránban leírt pokol és mennyország alapján (Pol 83-87.) teremtette meg a saját politikai érdekét szolgáló ál-Paradicsom intézményét.

A kínai hiedelmek szerint a lelkek hídján keresztül jutnak le a pokolba a szülőket káromlók és a parázna nők. A Hiába Haltak Városában is sok lélek van (Maj1.169-170.). Megtalálható viszont a Halálból Menekülők Drága Kapuja is (Maj 1.170-171.), azon keresztül juthatnak vissza az életbe.
A „sárga istenek” (Lig 222-223.) pokol-képe a hidegtől egészen a melegig tart, ami a nagy területet felölelő szélsőséges időjárási viszonyoknak a tükörképe.
A túlvilágról szóló hiedelmek rövid összefoglalását talán Carpini (Car 274.) megállapításával zárhatjuk le legegyszerűbben, aki szerint a túlvilág olyan, mint a földi lét, de jobb.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése