Alaposan tanulmányozva az
alapvető törvényeket (pl. a tízparancsolatot) az a vélemény alakulhat ki, hogy
ezek az előírások nem mindenkire, hanem csak egy adott rétegre, csoportra
vonatkozhatott. Az úgynevezett felső réteg, a fáraó, a király és közvetlen
környezete mindenképpen a törvények és előírások felett álltak, hisz a
törvényeket ők hozták, annak betartatásáról ők gondoskodtak. A legalsó,
rabszolga, vadász, földműves réteg pedig élte a mindennapi életét a
lehetőségekhez képest. Sem ideje, sem módja nem volt a törvények betartására,
hiszen nagyrészt nem is ismerhette azokat.
A középső rétegre, csoportra
vonatkozhattak az előírások, elsősorban a vallási vezetőkre, papokra, azok
közvetlen környezetére, családjára, valamint azon emberek csoportjára, akik nem
tudtak felkerülni az irányítók csoportjába, de minden lehetőségük meg volt
arra, hogy a nincstelenek közé kerüljenek. Ők alkothatták az elégedetlenek
csoportját, akik a társadalmi mozgalmak vezetői lehettek. Egy bebetonozott,
hatalmi erővel összetartott társadalmi formációban ennek a csoportnak semmi
esélye sem volt a kitörésre, ezért fordultak a lelki vigasz, a vallás felé.
A lámaista felfogás szerint (Rón 188.) az előírások a szerzetesekre
vonatkoztak, úgy mint a kínai buddhista vallásban. A kínai Majomkirályban a pap
nevét a bodhiszattva adta (Maj 1.197.). A Nyolctilalmas elnevezés (Maj1.568.) azon szabályok számára utalt, melyet
egy papjelöltnek be kellett tartani.
A
mózesi előírások is pontosan meghatározzák a vallási vezetőkkel, papokkal szemben
támasztott követelményeket, melyek két részből álltak: a külső megjelenés, az
ép test, benne az ép lélek. Nem lehetett sánta, púpos, iszákos, kettősbeszédű,
valamint előírták, hogy csak lányt vehetett feleségül, akinek szintén be kellet
tartani az előírásokat. (Móz 3.21.1-21.)
Bizonyos
változás tapasztalható az Újszövetségben (Tim3.2-3. valamint Tim 3.8-11.), amely konkrétan
meghatározza a püspökkel, a vallási vezetővel szemben támasztott elvárásokat.
Kiemelten szerepel a tanításra való képesség. Tehát tudjon jól kommunikálni, jó
tanító legyen.
Érdekes
összehasonlítást eredményez a viking és a keresztény pap vetélkedése, amikor a
tűz tisztító tulajdonságát kihasználva kellett mindkettőjüknek a tüzet átlépni,
mely során a keresztény pap nem égett meg, de a pogány igen. Ezen tény miatt
terjedt el a kereszténység viszonylag gyorsan a vikingek között. (Nja 2.14.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése