Ószövetség
Az emberek együttélését minden esetben
különféle előírások, tabuk, törvények szabályozták, azok be nem tartását
valamilyen módon büntették.
Összeállításunkban az írás megjelenését
követően összeállított előírásokat hasonlítjuk össze, figyelembe véve, hogy
melyek az általános előírások, melyek részlegesek vagy egyediek.
Kiindulási pontnak vegyük a mindenki által
ismert tízparancsolatot, melyet összehasonlítunk a Bibliával, az
egyiptomi Halottaskönyvvel, az Eddával, görög-római véleményekkel, a Koránnal,
mezopotámiai mondákkal, Plano Carpini, Marco Polo által leírtakkal és más
forrásmunkákkal.
Nem vonunk le következtetést, csak szembeállítjuk
a leírt véleményeket, megjelölve a forrásokat is, melyeket kivonatosan már
korábban ismertettünk.
Elsőként nézzük meg a keresztény kultúrkörben
jól ismert Tízparancsolatot a Katolikus Lexikon 4. kötet (Magyar Kultúra Kiadás,
1933, Szerk.: Bangha Béla) 364–365. oldala alapján:
„1. Én vagyok a te Urad, Istened: Uradat
Istenedet imádjad és csak neki szolgálj.
2. Istennek nevét hiába ne vedd.
3. Megemlékezzél arról, hogy az Úr napját
megszenteljed.
4. Atyádat és anyádat tiszteljed.
5. Ne ölj.
6. Ne paráználkodj.
7. Ne lopj.
8. Hamis tanulságot ne szólj felebarátod
ellen.
9. Felebarátod feleségét ne kívánjad.
10. Se házát, se mezejét, se másféle jószágát
ne kívánd.”
Az Ószövetségben ebben a formában nem
szerepel a Tízparancsolat, hanem 16 alapelvet fogalmaztak meg (Móz, 2.20.0-17.). Ezek azonban nem azonosak az első
kőtáblára írtakkal, mivel azt időben megelőzik. Az eredeti 16 rendelkezés
további 6 tétele megtiltja a faragott szobrok készítését, imádását, valamint az
Isten szeretetére ösztönöz, egyben egy burkolt fenyegetést is tartalmaz, mely
szerint „megbüntetem az atyák vétkét a fiaikban”, s előírja a hetedik nap mint
pihenőnap betartását.
Mint ismeretes, Mózes a hegyről visszatérve –
mely minden népnél az istenek lakhelye – a tapasztaltak miatt összetöri a
kőtáblákat (Móz, 2.32.15, 19.), majd visszatér a hegyre és az Úr mondta, hogy a
második kőtáblára írja fel a törvényeket (Móz, 2.34.10-26.).
A második kőtáblán szereplő törvények sem azonosak a Tízparancsolattal.
A második kőtábla szövege végeredményben egy
hódító háború elvárásait ismertette, mely szerint a meghódított területeken le
kell rombolni az ottani istenek oltárait, meg kell tiltani az idegen istenek
imádatát, a meghódított népek lányait oda kell adni a „te fiaidnak”, meg kell
tiltani, hogy a meghódított területeken az ott imádott istenekről szobrokat készítsenek,
minden elsőszülött – legyen az gyerek, állat, vagy bármi – a hódítók tulajdona.
Hat nap munka után következik a pihenőnap, melyet mindenkinek be kell tartani.
Az Újszövetség
érdekes kérdéseket vet fel
Az Újszövetségben a „ne ölj”, a „ne paráználkodj”
és a „hamisan ne esküdj” kivételével más parancsolat nem szerepel. (Máté, 5.21-33.)
„Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy
békességet bocsássak a földre… hanem hogy fegyvert….
… meghasonlást támasszak az ember és az ő
atyja… közt…
… A ki inkább szereti atyját és anyját
hogynem engemet, nem méltó hozzám.” (Máté, 10.34-37.)
A következőkben egyértelművé válik az
Újtestámentum alapelve:
„Mester, melyik a nagy parancsolat a
törvényben?
Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből.
Ez az első és nagy parancsolat.
A második pedig hasonló ehhez: Szeresd
felebarátodat, mint magadat.
E két parancsolattól függ az egész törvény és
a próféták.” (Máté, 22.36-40.)
Az Egyiptomi
Halottak Könyve
Az egyiptomi Halottas Könyvben hosszú leírást
olvashatunk a korabeli egyiptomi viszonyokról. Az emberek a szívükben hordták a
rosszat, szenvedést okoztak, erőszakoskodtak a családtagjaikkal, az igazságot
felcserélték a hamissággal, hitvány emberekkel közösködtek, törvénytelenségeket
követtek el, sokat dolgoztattak másokat, gőgösek voltak, rangkórságban
szenvedtek, a szolgákat gyötörték, káromolták az istent, az éhezőkön nem
segítettek, isteneknek nem tetsző dolgokat cselekedtek.
A szolgákat kínozták, szenvedéseket, éhínséget
okoztak. Öltek, gyilkosságra bujtogattak másokat. Ragályt terjesztettek az
emberek között, csalárdsággal növelték a vagyonukat, elvették más földjét,
meghamisították a mértékeket. Ellopták az isteneknek szánt adományokat, a
templomokban gyalázatosságokat cselekedtek, az adományokat lecsökkentették. A
gyerekek szájától elvonták a tejet, elhajtották más állatait, a szent ligetek
madarait elfogták, a szent vizekben halat fogtak, feltartóztatták a vizet más
földje elől, megrongálták a csatornákat, szembeszálltak az istenek akaratával. (Egy, 2.18- 19.)
Mindennaposak voltak az istentelen
cselekedetek, a kegyetlenség, a durvaság, a rablás, a szándékos rosszakarat, a
súlyok és mértékek meghamisítása, mások becsapása. Gyakori volt az isteneknek
felajánlott áldozatok eltulajdonítása, a hazudozás, mások ételének elvétele, a
rágalmazás, a kötekedés, mások becsapása, más földjének elvétele, a
hallgatózás, a fecsegés, az átkozódás.
További bűnök az áldozati állatok leölése,
amelyek a templomok tulajdona volt, a házasságtörés, az önkielégítés, a homoszexualitás
(a leszbikus kapcsolatokat nem említik), a félelem terjesztése, az idő
rendjének felforgatása, a hirtelen harag szabaddá engedése, az igazság hangja
elől a fülek bezárása, a civódás, az embertársak megsirattatása.
Bűnös cselekedet a türelmetlenség, a
gúnyolódás, a sértegetés, vita, verekedés, a hebehurgya cselekedetek, istenek
iránti tiszteletlenség, a bőbeszédűség, a becstelen cselekedetek, a vezetők – a
király – átkozása, a vizek bemocskolása, a gőgös beszéd, a követelőzés, az
önzés, a rang utáni törtetés, a törvénytelen vagyonszerzés, az istenek
átkozása, valamint a helyi istenek iránti tiszteletlenség. (Egy, 2.20-23.)
Aki a fenti bűnöket nem követte el, az beléphetett
a túlvilág kapuján, ahol újjászületett. A felsorolt 42 „parancsolat”
betartásáról mindenkinek számot kellett adnia, amikor meghalt.
Mezopotámia
A mezopotámiai forrásokban is találunk hosszú
listákat az emberek által elkövetett bűnökről. Az egyik agyagtábla felirata szerint
a bűnös feloldozást kért az istenektől, mert tiltott ételt evett s ivott, nemet
mondott az igen helyett, ujjal mutogatott, hazudott, gonosz gondolatai
támadtak, csalárdságokat eszelt ki, becsmérelte az istennőket, káromolta az
isteneket, rosszat mondott, megvesztegette a bírákat. Ezenkívül sanyargatta az
özvegyasszonyokat, elkergette házaikból, családokat szétszakított, megsértette
atyját, bolondságokat fecsegett, szemtelen volt, hamisan mért, megtagadta
örökösét, más földjét elbitorolta, szomszédja házát elpörölte,
szomszédasszonyával hált, szétdúlta a családi fészket, hazudott, fenyegetett,
rémisztgetett, gonoszságokat tervezett, lopott, rabolt, fosztogatott, letért az
igazság útjáról, istentelenül cselekedett, varázsolt, bűbájoskodott, tiltott
ételt evett, a város rendjét lábbal taposta, lázított az istenek ellen, az
imádkozót kinevette. „Oldozd hát föl, Samas, te bíró” – könyörög a bűnös
bírájához. (Agy, 106-110.)
A
bűnök mellett szerepeltek a tanácsok is, mintegy Tízparancsolatként. (Agy, 116 – 118.)
Germán népek
Az ógermán hagyományokat tárgyaló Eddában – a
kereszténység előtti időszakban – tizenegy parancsolat szabályozta az emberek
életét:
Tisztelni kellett a rokonokat – atyádat,
anyádat –, hamis esküt nem lehetett tenni. Okos ember butával nem vitatkozik,
rontást okozó boszorkányokat el kellett kerülni, viszont a szép lányok
látványán túl közelebbi kapcsolatot nem volt célszerű kialakítani. Részeg
emberrel nem tanácsos vitatkozni. Érdekes megfogalmazás, hogy a becsületért
vívott harc, még ha biztos verességet jelent is, sokkal becsületesebb, mint a
megfutamodás. Más asszonyát tiszteletben kell tartani, nem szabad a szabad
lányokat teherbe ejteni. Ami a legfontosabb, hogy a temetetlen halottakat el
kell temetni. (Ez a parancs hiányzik az egyiptomi dokumentumokból, mert az
ottani körülmények ezt nem igényelték, mivel a tetem kiszáradt, mumifikálódott,
nem úgy, mint egy hűvösebb éghajlaton, ahol fertőzést okozhattak a temetetlen
tetemek.) Hamis ember szavára nem volt célszerű hallgatni, viszont az ember
barátaira lehetett számítani (Edda, 258-260.).
Az előírásokból hiányzik a „ne ölj”, a „ne
lopj” és a „ne kívánd a másét” parancs (kivéve a más feleségét), mert a
germánok lételeme volt a rablás, a háború, és elvileg a férfi és a nő egyenlő
volt. Egy törzsen belüli gyilkosságot váltsággal le lehetett tudni, de ha
valaki nem fizetett, akkor száműzték egy adott időszakra.
A germán kultúrkörbe tartozó vikingeknél
érdem volt, ha valaki „sokakat megölt már, anélkül, hogy vér váltságot fizetett
volna”. (Nja, 1.55.)
A kereszténység elterjedése idején törvény
határozta meg: „a hajdan volt bálványistenekben való hitét odahagyja,
újszülöttet pusztulni ki ne tegyenek, és lóhúst többé ne egyék. Sújtsa
száműzetés, aki ezen rajta kapott, ám ha titokban cselekedé, büntetés ne érje.”
(Nja, 2.19.) Az utolsó kitétel különösen
érdekes, hiszen ezzel végeredményben egy menekülő útvonalat biztosítottak a
„bűnösnek”.
Kína és
Mongólia
A kínai Majomkirály egyik kísérője a
Nyolctilalmas volt, aki szerzetesnek készülvén az alábbi tilalmakat volt
köteles betartani: ne ölj, ne lopj, ne paráználkodj, ne hazudj, ne igyál, ne
foglalkozz zenével, tánccal, szépítkezéssel, ne aludj ágyban, ne egyél csak
reggel és délben. (Maj, 1.568.)
A lámaista tízparancsolat szerint tilos az
élet kioltása, a lopás, a tisztátalanság, a hazugság, a rágalom, a sértés, a megszólás,
a kapzsiság, a harag, a tévedés és az eretnekség. (Róna, 188.)
A nomád törzseknél – a „tatároknál”, azaz a
mongoloknál – az alapbűnök és tilalmak a következők: tilos volt késsel tűzbe
szúrni, tüzet érinteni, főző fazékból késsel kiszedni a húst, tűz mellett
fejszével vágni, ostorral lovat ütni, korbáccsal a nyílhoz érni, madárfiókát
megfogni, megölni, lovat kantárszárral verni, csontot csonttal törni, tejet
vagy más italt a földre önteni, jurtába vizelni, ételt kiköpni, jurta küszöbére
taposni. Két tűz között kellett átmenni, mert az tisztított. Szemben az eddig
bemutatott parancsolatokkal és tilalmakkal, a mongolok az emberölést és a
paráználkodást nem tiltották. (Carp, 273-274.)
A Korán
Az iszlám szent könyvében a következő
parancsolatokat találjuk:
Addig kell az igazhívőnek harcolni, amíg
Allah nem uralkodik mindenen. (Kor, 2.193.) Férfi
ha paráználkodik, de bevallja, nem bűnös, de a nő igen. (Kor, 4.15-16.) Hívő megölése bűn, a hitetlené nem. (Kor, 4.92-93.) A tolvaj kezét le kell vágni. (Kor, 5.38.) Szemet szemért. (Kor, 5.45.) „És tartsátok magatokat a
paráználkodástól.” (Kor, 17.32.) Ha valaki
jogtalanul megöl valakit, a legközelebbi rokonnak joga van a megtorlásra. (Kor, 17.33.)
Azok üdvözülnek, akik nem paráznák,
alázatosak, üres fecsegésre nem figyelnek, adományoznak, a rájuk bízott pénzzel
elszámolnak, a vállalásaikat teljesítik, imáikat betartják. (Kor, 23.1-11.) A paráznaságot száz korbácsütéssel
jutalmazták, a rossz hír terjesztőt nyolcvannal. (Kor, 24.2-4.) Nem volt elfogadott a homoszexualitás, a leszbikus szerelemről
nincs szó. (Kor, 26.165.)
Ebben a rövid összeállításban összehasonlítottuk
a korábban már közreadott „szöveggyűjtemény” alapján az együttélési
szabályokat, a tilalmakat, valamint a köztudatban rosszul elterjedt nézeteket
igyekeztünk más szemszögből megvilágítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése