Általában az embernek a túlvilág
kapujában el kellett számolnia életének tetteivel, jó és rossz cselekedeteivel.
Az egyiptomi Halottas Könyv 42
pontban sorolja fel azon tetteket, melyek a lélek halálával járnak. Aki ezeket
elkövette, annak a sakálfejű Anubisz felfalja a lelkét. (Egy 2.18-19.) Akik ezeket a cselekedeteket nem követték
el, azok viszont „kiléphettek a fényre”(Egy2.20-23.)
A mezopotámiai halott (Agy 93-94.) sorsát a „Mérő” dönti el, hogy a
halott beléphet-e Sugur ketrecébe. A bűnök felsorolása (Agy106-110.) hasonló a többi alaptörvényhez.
Az indiai Titkos Tanítások (Up 106.) két félre osztják az embert: a
testetlen lélekre, amelyet nem érint sem öröm, sem bánat, valamint a fizikai, a
tényleges testre.
Az ember életében vannak olyan
helyzetek, melyek változtatást követelnek. Olyan helyzet alakulhat ki, mikor az
ember lelke veszélybe kerül (Ezer 29.), s ha
az ember nem akarja elveszíteni a lelkét, útra kell kelnie (Ezer 313.), mert az ember mindent megtalálhat, de
a saját lelkére, ha elvesztette, nem lelhet rá.
Az elszámoltatást nem lehet külön
venni az alaptörvényektől,
erkölcsi normákkal (Móz 3.19.1-36.),
valamint a halálbüntetéssel járó cselekedetekkel (Móz 3.20.1-21.)
Mint már korábban említettük, az
Újszövetség felülírta a „Tízparancsolatot”, saját törvényt alakított ki, amely
alapjaiban megváltoztatta az alapelveket, teljesen új utat jelentett az emberi
gondolkodás számára (Máté 22.36-40.)
A farizeusok (Flah 150-156.) szerint a jó és rossz elkövetése
teljesen az emberi akarattól függ, ezért a léleknek nem jár sem jutalom, sem
büntetés, mert ez a test bűne és nem a léleké.
A germán elszámoltatás alapja
szintén az alaptörvények betartását jelentik (Edd 258-260.)
A muszlimoknál elszámoltatáskor (Kor 3.106.) az arcszín – fekete – jelzi a
gonoszságot. Azok üdvözülnek, akik nem paráznák, akik adományoznak, és a rájuk
bízott pénzzel el tudnak számolni. (Kor 23.1-11.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése