A szájhagyományok, valamint az első írásos emlékek arról
tanúskodnak, hogy a történelem kezdetén szinte minden népnek az első szereplője
félisten, hérosz volt, aki megtanította az embereket dolgozni, földet művelni
és a természeti adottságokat kihasználni. Megszervezték a haszonnövények
termesztését, feldolgozását, s ugyanúgy részt vettek az állattenyésztésben és a
termékek feldolgozásában, illetve megtanították az embereket mindezekre. Ezek a félistenek emberformájúak voltak – úgy éltek, mint
az emberek, ugyanúgy ettek, ittak, szeretkeztek, „bűnöztek”.
Az ókori Mezopotámiában szinte lépésről lépésre követhetjük
az öntözési feltételek megteremtését (Gilgames), valamint a legfőbb
kultúrnövények, a datolya és tamariszkuszfa felhasználásának lehetőségét és
formáit. (Agy 27-31.) Perzsiában Hósung, az iráni hérosz adta át tudását az
embereknek. (Fir 14)
A középkori Európa barbár népeinek
hagyományában is megjelennek az ilyen „tanítók”. A gall törzseket az isteneik –
elsősorban Martius – tanították meg a mesterségekre. (Cae 139-140.) A
germánok tanítója, „Tízparancsolat”-uk kidolgozója egy valkűr volt, aki
Szigurdnak fejtette ki tanácsait. (Edd258-260.)
A finn Ilmatar istennő gyermeke
Vejnemöjnen (Kal 2.10.) gyógyít, (Kal 2.54.), hajót épít (Kal 114-115.), valamint elkészíti a szampót (Kal 2.72.). Szampsza, a
Föld fia vet (Kal 2.11.), a kikelt termést learatja, szénát gyűjt (Kal 2.12.). Általában a
kovács szerepe mindenhol kiemelkedő tevékenységet jelentett a mesterségen
felül. Gyakran varázserővel rendelkezett, sört főzött (Kalp 77.), gyógyított,
jósolt (Kalp 147.).
Az embert mesterségekre tanító
isten vagy félisten alakja hiányzik az egyistenhitet követő vallásokban. Az
első emberpár – a zsidó, keresztény és az iszlám vallás szerint – az Isten akarata
ellenére megszerezte a tudás almáját, a tudás hatalmát, s ezért nem volt
szüksége az isten tanítására. Jellemző a
zsidó-keresztény mentalitásra, hogy az első emberpár a tudás almájának
megszerzését bűnnek tartotta, ezért a Paradicsomból kiűzettetek. (Móz 1.3.6., valamint Móz 1.3.12.)
A zsidó-keresztény hagyományban
megjelenő tanítók nem a mindennapi élethez szükséges tudást adták át népeiknek,
nem a földművelésre és állattenyésztésre tanították az embereket. A
zsidó-keresztény-iszlám kultúrkör prófétái az erkölcsi előírások kidolgozására,
azok betartatására fordítottak figyelmet.
(Móz 3.18.22-23. valamint Móz 3.19.1-36.) A
próféták – Mózes, Jézus és Mohamed – tehát nem tanítók voltak, hanem „erkölcscsőszök”.
Részletesen kidolgozták a bűnök sokféleségét, és meghatározták az azokért
kapható, járó büntetéseket.
A katolikus hagyományok szerint a
próféták hármas feladatot láttak el:
-
élelmet adtak az
embereknek (Máté 15.37.)
-
vigaszt nyújtottak a
feltámadás, az örök élet reményében, ha már itt a földön nem lehetett jól élni (Máté 18.21-22.)
A keresztény előírások szerint
egyik próféta sem nevezhette magát Tanítónak, Doktornak, Mesternek, mert ez a
cím csak Jézust illette meg. (Máté 23.8-10.)
A zsidó és a keresztény valláson alapuló iszlám az összes
fontos tanítását összefoglalta a Koránban. A rosszra viszont két kerub Harut és
Marut tanította az embereket. (Kor 2.102.) A Korán tanításának extrém értelmezése vezetett
az alexandriai könyvtár felgyújtásához, ahol rengeteg korabeli irodalmi emlék
pusztult el. A könyvtár elpusztítója
szerint a Korán mindent leírt, ami fontos, ami viszont abban nem szerepel, azt
nem érdemes és nem is szabad elolvasni.
és nem szabad elolvasni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése