2015. február 20., péntek

Buddha

Buddha beszédei. Ford: Vekerdi József

Terebes Ázsia E – Tár
Helikon, 1989.


Buddha élete

„Egy alkalommal… kihirdették a nyári holdtölteünnepséget…. Májá királyné… megtartóztatta magát a részegítő italoktól, s virágfüzérekkel és illatos kenetekkel ékesen vett részt a holdtölte-ünnepségen. ... lepihent fényes nyoszályájára, álomra szenderedett… és ezt az álmot látta.
Négy mahárádzsa… felemelte, a Himálajára vitte… Ekkor megjelentek a mahárádzsák hitvesei… megfürösztötték minden emberi vétket lemosó vízben, égi köntösbe öltöztették…/le/fektették a királynét.
Eközben a Bódhiszattva pompás fehér elefánt alakjában… legelészet… belépett az aranypalotába, háromszor jobbról megkerülte anyja nyoszolyáját, majd megbökte jobb oldalát, és úgy tűnt, hogy behatolt méhébe….
Reggel a királyné felébredt… elmondta… hogy mit álmodott….
A papok így szóltak:
….Magzat fogant királynéd méhében, és a magzat fiú lesz, nem lány. Fiad fog születni, s ha otthonában marad, világhódító császár lesz belőle. Ha elhagyja otthonát, és remeteségbe távozik, világot megvilágosító Buddha lesz belőle….
Májá királyné tiz hónapig hordozta méhében…. rájöttek szülési fájdalmak….
Ekkor négy szentsége világteremtő Brahmá jelent meg…
- Örvendezz királyné, dicsőséges fiad született.” /Budd 2-3./

A megvilágosodás útja

„Egy napon a Bodhiszattvának /Gotama Sziddhattha / kedve támadt kikocsikázni…….
-Elérkezett Sziddhattha királyfi megvilágosodásának ideje….. szóltak az istenek…
..Ki ez az ember?...Amikor a választ meghallotta, összeszorult a szíve:…. átkozott a születés, ha a megszületőnek az öregséget is meg kell ismernie… megpillantott egy beteget…. egy halottat… egy remetét… /közben /…
..- Ráhula született, bilincsem született! / a felesége fiút szült/…
..Ebben az időben… nemes származású hölgy… ezt a kinyilatkozást tette:
Boldog az apja és anyja, akiknek ő a gyermekük,
és az az asszony is boldog, akinek ő a hitvese: / ti. Sziddhattha /… így gondolkodott:
-Ez a nő azt mondja, hogy e szép külső láttára megnyugszik az anya szíve… az apa szíve… a hitves szíve. De vajon minek kell elnyugodni ahhoz, hogy saját szívem megnyugodjék?
Ekkor vágyaktól megcsömörlött lelkében ez a gondolat támadt:
A szenvedélyek tüzének elnyugtával nyugalom támad, a bűnök tüzének és balgaság tüzének… gőg és tévhitek… minden vágy és kín elnyugodtával nyugalom támad….Most feladom a házban lakást: elmegyek, remeteségbe távozom, hogy megnyugvást találjak….
…visszatért a palotájába… tánccal, énekkel, zenével igyekeztek szórakoztatni… lelkének nem szerzett örömet… semmi…álomba merült …. felébredt…. végignézett az asszonyokon, amint zeneszerszámaikat szanaszét dobálva aludtak. Egyesek szájából nyál folyt, testüket váladék szennyezte be, egyesek fogukat csikorgatták… horkoltak….. álmukban beszéltek.. egyesekről lecsúszott a ruha….. Visszataszító megjelenésük láttán még inkább elment a kedve minden gyönyörűségtől…. eltökélte, hogy remeteségbe vonul.” /Budd 3-6./

A megvilágosodás

„Buddha szólt:….Az otthon rabság, szemétgödör. A remeteség szabad levegő. Aki a házban marad nem képes teljesen megigazult, teljesen megtisztult aszkétaéletnek eleget tenni. Jobb lesz, ha most hajamat és szakállamat lenyírva, sárga ruhát öltve, otthonomból az otthontalanságba távozom….
…ekkor… feltárta  a semmiség birodalmát… én is szert tettem bizonyosságra…. szilárdságra…felfogóképességre… elmélyedésre….bölcsességre…. felfogtam, megértettem és magamévá tettem ezt a tant….
…Ekkor… ez a gondolatom támadt… ez a tan nem vezet lemondáshoz, vágytalansághoz, csillapodáshoz, megnyugváshoz, felismeréshez, megvilágosodáshoz, nirvánához, csupán a semmiség birodalmába jutáshoz…. elfordultam ettől a tantól, és távoztam….
Ekkor… a páratlan, legmagasabb rendű nyugalom ösvényét kutattam…
…. ekkor ez a gondolatom támadt: Mi volna, ha fogaimat fogaimra szorítva, nyelvemet szájpadlásomhoz tapasztva, elmém erejével visszafognám, elfojtanám, megbénítanám gondolkodásomat?...
… Akaratom ugyan szilárd … de testem ingatag maradt… visszatartottam a be- és kilégzést… a keletkező fájdalmas érzés nem tudta megkötni gondolkozásomat.. mi volna,  ha csak kevés táplálékot vennék magamhoz?...
… ez a legnagyobb: tovább nem fokozható /érzés/, mégis e keserves önsanyargatás nem segít hozzá a nemes megismerés és tisztánlátás földöntúli üdvéhez… más út vezet a megvilágosodáshoz…
… emlékszem… én egy gránátalmafa hűs árnyékában ültem… az első révület állapotába jutottam… ez az út vezet a megvilágosodáshoz….. ezt a boldogságot nem könnyen lehet elérni ilyen mérhetetlenül legyengült testtel….. ismét elegendő táplálékot vettem magamhoz…..megerősödtem…
Az elmélkedést és gondolkozást feladva elértem a belső nyugalmat…. a második révület állapotába jutottam…
… Az örömről is lemondva, egykedvűen, az emlékezést és tudatot összpontosítva… a harmadik révület állapotába jutottam…
… elértem a szenvedés nélküli, boldogság nélküli, egykedvű és tiszta emlékezést: a negyedik révület állapotába jutottam….
… Ebben a feloldott elmeállapotban…. visszaemlékeztem sok különböző korábbi létezéseimre… egy életre, két életre… százezer életre, majd világkorok keletkezésének időszakaira…… pusztulásának időszakaira….
… Emberi korlátokon túlpillantó. megtisztult égi látomásommal láttam távozni és újjászületni az élőlényeket… ezek… a rosszat követik… ... testük pusztulása után…. pokolra buknak…..a kedves lények viszont … égi világba jutnak…
… az indulatok legyőzésére irányítottam gondolataimat….. ez a szenvedés oka…. amikor ezt felismertem… megértettem: A megváltás a megváltottban van. Megértettem: Legyőztem a születést, beteljesítettem az aszkétaéletet, elvégeztem munkámat, többé nem kell e világra kerülnöm.” /Budd 6-10./

A tanítás kezdetei

„a Buddha… keresztbe tett lábbal ült.. hét napig egyfolytában ..visszatért révületéből.. leült a/z/ …fügefa tövében… ez a gondolata támadt:
Ez a tan mély, nehezen felfogható… csak bölcseknek szól… ha tehát hirdetni fogom a tant… a többi ember nem érti meg….
… a Magasztos.. úgy döntött, hogy megmarad magányában, és nem fogja hirdetni a Tant. Ám ekkor Brahmá… megjelent a Magasztos előtt… így szólította meg… a Magasztosnak hirdetni kell a Tant… a Magasztos… hirdetni fogja a Tant….
… öt szerzetes szolgálatomra volt…./nekik/ hirdetném a Tant….
… azt mondta az öt szerzetesnek:
Szerzetesek, ne szólítsátok nevén a Beérkezettet, és ne nevezzétek Testvérnek…. maga a tökéletes, szentséges Megvilágosult. Halljátok… Megtaláltam halhatatlanságot…  ez az utolsó születésem: többé nem fogok újjászületni….
… Ebben az időben… Jasza nemesifjú, akinek az öt érzékszerv minden gyönyörűsége rendelkezésére állott… megcsömörlött… otthontalanságba készült távozni….
… a Magasztos… feltárta előtte azt, ami a Buddhák alapvető tanítása… Mindennek, ami keletkezik, meg is kell szűnnie….ebben az időben hét Tökéletes volt a földön… a Magasztos… beszélt nekik /Jasza anyjának és feleségének/… megnyílt a szemük…ők voltak az első női világi hívők.” /Budd 10-17./

Az ellenfelek

„Ebben az időben… Dévadatta… így szólt….én fogom vezetni a szerzetesek gyülekezetét… oltsátok ki Gótama remete életét.. az első ember… így szólt.. nem vagyok képes a Magasztos életét kioltani… ekkor Dévadatta.. lezúdított egy hatalmas sziklatömböt… véresre sebezte a Beérkezettet… a Magasztos így szólt… a Beérkezettek… természetes halállal múlnak ki.” /Budd 18-21./

Halála

„… súlyos rosszullét fogta el… ekkor … erővel eltávoztatta magától a betegséget…” /Budd 22./

„.. a z imént odajött hozzám a Gonosz, a kísértő.. így beszélt hozzám:
Most távozzék a nirvánába a Magasztos… a Beérkezett…. eljött az ideje, hogy a kialvásba távozzék a Magasztos.. Hiszen egykor ezt a kijelentést tette… Mindaddig nem távozom, amíg a szerzetesek…. apácák nem szegődtek tanitványaimul, amíg… el nem terjedt a népek között, mindenki számára elérhetően…
… így szólt…ami a vaddisznógombából megmaradt, ásd el gödörbe.. nem látok senkit…. aki meg tudná emészteni… a Beérkezett kivételével….
… ekkor Csunda aranyműves ételének elfogyasztása után súlyos rosszullét fogta el… Halálos kimenetelű, véres hasmenése támadt…. így szólt… fáradt vagyok, le akarok feküdni….
… hagyd el… ne búslakodj, ne siránkozz. Nem megmondtam-e neked már régen, hogy minden, ami kedves és kellemes, megváltozik, megszűnik, elmúlik?... Szerzetesek, még egyszer figyelmeztetlek: a létező dolgok elmúlók…. Ezek voltak a Beérkezett utolsó szavai.
Ekkor a Magasztos az első révületbe emelkedett…. a második… a harmadik…a negyedik révületből kiemelkedve a tér végtelenségének állapotába … a semmiség állapotába… a sem érzékelés, sem érzéketlenség…. az érzékelés és észlelés megszűnésébe emelkedett.” /Budd 22-27./

A temetés

„Ötszázszor…. burkolják be… olajjal töltött vasládába helyezik, vasfedéllel lefedik, illatos fából máglyát raknak, és elhamvasztják…. négy út kereszteződésénél emlékhalmot emelnek… ezt kell tenni a Beérkezett testével….
…Amikor a …teste elhamvadt, zápor zúdult a levegőből, és kioltotta a… máglyáját.” /Budd 28./

„A tan kerekének elindítása

… két véglettől kell távol tartani magát… egyik az, amely elmerül a gyönyörökbe,… a másik az, amely elmerül az önkínzásba… a Beérkezett mindkét végletet elkerülve rátalált a középútra….,
… ez a nemes nyolcágú ösvény, úgymint ez:
 helyes nézetek,…elhatározás…beszéd…viselkedés…életmód…törekvés..gondolkodás…elmélyedés..
… ez a szenvedés nemes igazsága… minden, ami a léthez köt, szenvedés.
És ez a szenvedés okának nemes igazsága: az ok a szomj/Vágy/, amely az újjászületéshez vezet.” /Budd 28-29./

„A tűzbeszéd

… lángban áll a szem…a fül…a balgaság.. az orr.. a nyelv… a test…az értelem….”  /Budd 30./

„A szerzetes élet szabályai

… tíz szabályt írok elő a szerzetesnövendékek számára:..
Tartózkodás az élet kioltásától.
… annak elvételétől, amit nem adnak.
…a nemi élettől.
…a hazugságtól.
…a részegítő italoktól, amelyek mámort okoznak.
…meg nem engedett időben evéstől.
…tánctól, énektől, zenétől, színjátékok nézésétől.
… koszorúk, illatszerek, kenetek használatától, ékszerek viselésétől.
…magas és széles ágytól.
…arany és ezüst elfogadásától.
Szerzetesek, előírom, hogy a következő tíz esetben zárjátok ki a növendékeket a szerzetből:
Ha életet olt ki. Ha lop. Ha tisztátalan életet él. Ha hazudik. Ha részegítő italt iszik. Ha Buddhát szidja. Ha a Tant szidalmazza. Ha a közösséget szidalmazza. Ha tévtanokat hirdet. Ha apácával viszonya van.”   /Budd 31./

„Az indulatok megsemmisítése

… az indulatokat az tudja kiirtani, aki ismeri őket… nem ismeri fel a fölösleges tanokat…. vannak.. akik meggondoltan, bölcsen… megfékezi és féken tartja látását…. hallását….
…. arra használják felsőruhájukat, hogy védjék magukat a hidegtől…alamizsnát.. arra használják, hogy … ..fenntartsák testüket… nem pedig arra,hogy … ékszereik legyenek…
…vannak… akik… bölcsen tűrik a hideget, meleget, éhséget… elkerülik  a megvadult elefántot….. megvadult kutyát…kígyót, tönköt, tövisbozótot… szakadékot…a járhatatlan utat, hamis barátokat… megsemmisítik.. a bennük feltámadó kívánság gondolatát… gyakorolják magukat a helyes és helytelen megkülönböztetésének  képességében…”  /Budd 32-35./

„Félelem és rettegés

….Miért töltsem szüntelen azzal az időt, hogy a félelemre várakozom?” /Budd  36./

„Megtisztulás

… mások erőszakosak.. életet oltanak ki.. elveszik azt, amit nem adnak nekik ( kicsapongók..hazugok…rágalmazók..szitkozódok… fecsegők… önzők.. álnokok.. téves nézeteket vallanak… téves célokat követnek…tévesen szólnak…cselekszenek… téves megélhetést folytatnak…téves erőfeszítést tesznek… tévesen emlékeznek… téves révületbe esnek… téves tudással rendelkeznek.. téves megváltást érnek el… fáradtak és restek… fennhéjázók… ingatagok…. haragvók… kötözködők… képmutatók..irigyek.. kapzsik.. fukarok..álnokok…csalók… durvák..dölyfösek…akaratosak…gonoszokkal barátkoznak…hanyagok… bizalmatlanok.. szemérmetlenek… lelkiismeretlenek…tanulatlanok… lomhák… feledékenyek.. ostobák…. mi viszont nem kívánjuk meg, nem Ragadjuk meg, eleresztjük, amit megpillantunk. Így kell megvalósítani a megtisztulást.”  /Budd  37-38./

„A szenvedések láncolata

… ötféle élvezet létezik…szemmel,… füllel,… orral,…nyelvvel,….testtel érzékelt kívánatos, kellemes, élvezetes,gyönyörködtető,csábos, elragadó alakok,… hangok,..szagok,… ízek,..tapintások.
…. élvezetek miatt,… okából,….céljából,…érdekében viszálykodnak papok papokkal,királyok királyokkal…anya fiával,…barát barátjával.. támadnak egymásra.. végül halált vagy halálos fájdalmat szenvednek…
… élvezetek miatt,… okából,… céljából,… érdekében szerződést szegnek, fosztogatnak, rabolnak… környékezik más feleségét. Az ilyen embert aztán a királyok elfogatják és különböző büntetéssel sújtják: korbáccsal… bottal … vesszővel verik, levágják a kezüket,… lábukat,… orrukat.
… Az érzetek elmúlók.” /Budd 39-42./

„A szenvedések láncolata – rövidebb beszéd

.. A mohóság… a gyűlölet…a tévedés az elme gyötrelme.
..Az élvezetek rövid gyönyörűséget nyújtanak, sok szenvedést, sok gyötrelmet okoznak….
Ha a cselekedetek következménye megsemmisül, a szenvedés is megsemmisül. Ha a szenvedés megsemmisül, az érzetek is megsemmisülnek… minden szenvedés véget fog érni.” /Budd 43-45./

„Gondolatok kordában tartása

…ötféle képzetet kell időről időre átgondolnia.
… egy képzetet megjelenít magának…. bűnös, gonosz gondolatai támadnak…
… ha a képzettel ellentétes… képzetre gondol mégis bűnös… gondolatai támadnak… vegye fontolóra azoknak a gondolatoknak a hitványságát…
….noha fontolóra vette… mégis bűnös… gondolatai támadnak… ne vegye figyelembe ezeket..
… ha nem vette figyelembe ezeket…mégis bűnös… gondolatai támadnak….gondolja végig azt a gondolatsort, amely… a megszületéséhez vezetett… ha végiggondolta… mégis bűnös… gondolatai támadnak… szorítsa össze a fogát, feszítse nyelvét a szájpadlásához, gondolkozásának erejével fékezze meg, bénítsa meg, gyűrje le elméjét….
… az ilyen szerzetesről mondják, hogy uralkodik a gondolatok menetének útján.” /Budd 46-48./

„Példázat a fűrészről

.. némely szerzetes csak addig béketűrő , csak addig marad szelíd… amíg bántó szóval nem illetik…
A Tant tisztelve, a Tant becsülve, a Tant követve leszünk szelíd szavúak, szelíd viselkedésűek.” /Budd 48-51./

„Példázat a kígyóról

… vannak…. akik sző szerint megtanulják a Tant… a tanítások értelmét nem fogják fel… csupán az ellentmondás kedvéért és vitatkozás kedvéért tanulják meg… de a lényeget…. nem értik…
….egy kígyót kereső… kígyóvadász … egy nagy kígyót.. a törzsénél vagy a farkánál fogva ragadna meg…. a kígyó rátekerőzne… /bele/marna… és ő belehalna… azért mert helytelenül fogta meg a kígyót….
A tutaj hasonlatával világítom meg a Tant….amely átkelésre szolgál….” /Budd 52-58./

„Csalétek

… a vadfogó nem ezzel a szándékkal szórja a csalétket az erdei vadaknak: Fogyasszák el…. az erdei vadak.. falni fogják… a jó falatokat… figyelmetlenné válnak…. elejthetem őket…
… a második falka… elcsábúlva… a vadfogó hatalmába esett…
… a harmadik falka… letanyázva… nem vetették rá magukat a csalétekre… a vadfogó…nagy hálókkal körülkerítették… a falka is a vadfogó hatalmába esett…
… a negyedik falka… nem esett a vadfogó hatalmába…
… a vadfogó a Kísértő…. a falka….  a papok”.. /Budd 59-60./

„A csordapásztor

…… Tizenegy olyan tulajdonság van… amelyek alkalmatlanná teszik  a csordapásztort….. nem ismeri a tehenek testalkatát..jellegzetességeiket…. nem tudja eltávolítani a férgeket…nem tud sebeket bekötözni… nem ért a füstöléshez…… nem ismeri a gázlót…nem ismeri az itatót….nem ismeri az ösvényt…nem ért a legeltetéshez… túlságosan kifeji a tejet…. nem tartja… becsben a bikákat, a csorda apaállatait… ugyanígy  tizenegy olyan jellemvonás van…amelyek alkalmatlanná teszik a szerzetest..
…. nem ismeri a testet…a jellegzetességeket”… /Budd 61-64./

„A csordapásztor rövidebb beszéd

…..az okos pásztor… gázlón akarta áthajtani a teheneket…de előbb szemügyre vette  … a folyó túlsó partját…Először a bikákat…a teheneket… a gyenge borjakat….
… a szerzetesek… is átszelték a Kísértő sodrát….és épségben át fognak jutni a túlpartra./ nirvána/.” /Budd 65-66./

„Szaccsaka

…. a test múlandó, az érzetek múlandók, a tudat…az adottságok… a megismerés múlandó….
…az ember testből áll, és a test segítségével fejt ki jót vagy rosszat: az ember érzetekből… tudatból… adottságokból…. megismerésből áll, és /azok/ segítségével fejt ki jót vagy rosszat.
… aki levetkőzte az indulatokat, elérte a tökéletességet, cselekvését befejezte, terhét letette, elnyerte az üdvöt, széttépte  a lét kötelékét, és végérvényesen megszabadult… három…. tökélyre tesz szert: a felismerés… az út…. a megváltás tökélyére”.. /Budd  67-71./

„A létszomj kioltása

… négyféle táplálék szolgál… élőlények életben tartására… durva vagy finom anyagi táplálék… az érintkezés… a gondolkodás… a megismerés…. a négy táplálék a létszomjból fakad… támad… születik… keletkezik…
… a létszomj az érzetekből fakad…. az érzetek… érintkezésből.. az érintkezés a hat érzéki területből… a hat érzéki terület… név és alak… a megismerésből.. az adottságokból… a tudatlanságból….a születés következménye…. halál… Így jön létre ez az egész egyetemes szenvedés.” /Budd 72-76./

„Az asszapurai beszéd

… nem jár a szerzetes a remeteség útján… ha.. irigy… rosszindulatú… haragos … gyűlölködő… kétszínű… gonosz… ármánykodó… önző…álnok.. csalárd… bűnös vágyai vannak…. tévtanokban hisz… /Budd 77-78./

„Életelvek

… négyféle életelv létezik..
… van… amely a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz…. van.. amely a jelenben is… a jövőben is szenvedést okoz… van olyan… a jelenben szenvedést… a jövőben boldogságot okoz… van … olyan, amely a jelenben is… a jövőben is boldogságot okoz” /Budd 79-80./

„Pótalija

… nyolc szabály szolgál a … szerzetesrendben a tevékenység megszüntetésének megvalósítására… Élet kioltásától tartózkodni…. a nem kapott dolgok elvevése… igaz beszédet szólni… jóakaratú beszédet szólni… mohóságtól és kapzsiságtól tartózkodni…. szitkozódástól és civakodástól tartózkodni… haragtól és méregtől tartózkodni… gőgtő tartózkodni.” /Budd 81-84./

„Dzsivaka

… mondják… Gótama remete kedvéért életet oltanak ki… elfogyasztja a kedvéért készített húst…
…Én azt tanítom… három esetben nem szabad fogyasztani a húst: ha látták, hallották, sejtik… ha nem látták, nem hallották, nem sejtik.. szabad elfogyasztani / az állat leöléséről van szó /
… aki a Beérkezett… vagy tanítványai kedvéért életet olt ki, ötszörös súlyos vétket követ el… Először.. szól: Menjetek, hozzátok ide az állatot!... másodszor.. a remegve, kapálózva vonszolt állat… szenved… hogy szól: Öljétek meg ezt az állatot!.... negyedszer… az életét vesztő állat… szenved…ötödször…. hogy a Beérkezettet… tanítványait nem illő módon fogadja.” /Budd 85-86./

„Kutyautánzó

… a kutyautánzó meztelen szerzetes… földre dobott ételmaradékkal táplálkozik…
… négyféle cselekvést.. éltem át  és tanítok… van fekete cselekvés fekete… van fehér cselekvés fehér…. van fekete fehér cselekvés fekete fehér… van sem fekete, sem fehér cselekvés fekete és fehér következmények nélkül…
… minden lény  újjászületése előző léte alapján történik:  amit cselekszik, annak megfelelően születik újjá”.. /Budd 87-89./

„Abhaja királyfi

.. királyfi… ha a Beérkezett tudja egy kijelentéséről, hogy az valótlan, hamis és káros és másoknak kellemetlen, másokat bánt akkor azt nem mondja.” /Budd 90-91./

„ Málunkjáputta

.. ha valamiről nem beszéltem… nem mondtam azt, hogy a világ vége… nem mondtam, hogy a világ örökkévaló…, … vegyétek tudomásul, hogy nem fejtettem ki: ha valamiről beszéltem, vegyétek tudomásul, hogy kifejtettem.” /Budd 92-93./

Vaccshagotta: példázat a tűzről

… a tűz... attól égett, hogy … táplálták… ha nem raktak rá… táplálék nélkül maradt… kialudt…
… a testet levetkőzte, gyökerét elmetszette… soha létre nem támadhat”  /Budd 94-95./

Mágandija

.. a szem az alakokban gyönyörködik… a nyelv az ízekben… orr a szagokban….
… az öt érzékszerv minden örömét élvezi… testével igaz életet él…. teste pusztulása után, halála után jó útra jut, az égi világba kerül, a harminchárom isten közé. Ott az égi kéjkertben, égi örömlányok társaságában az öt érzékszerv minden örömét élvezi…. vissza akar-e térni az emberi gyönyörűségekhez?.. semmiképpen sem… hiszen az égi gyönyörűségek felülmúlják… a földi gyönyörűségeket.”  /Budd 96-101./

„Szakuludáji

… öt tulajdonságot találok a Magasztosban, amelyekért… tisztelik, becsülik, értékelik, nagyra tartják… szűkösen táplálkozik…. megelégszik akármilyen ruhával…. alamizsnával… fekhellyel… elvonultan él…
… Gótama remete… erkölcsös…. érti a Tant, amelyet tanít, nem értetlenül tanítja… nagytudású….. szenvedés… megválaszolásával megvilágosítja elméjüket.” /Budd 102-105./


„ Amit szeretünk

… Amit szeretünk az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük.”
 /Budd 106-108./

„Asszalájana

…. A papság a legnemesebb rend, minden más rend hitvány … a papság tiszta, a többiek nem. A papok Brahmá édes gyermekei, Brahmá szájából születtek, Brahmá sarjai… örökösei: Gótama mit szól ehhez?..
… a görögöknél és perzsáknál és más szomszédos országokban csak két rend van, az urak és a szolgák rendje, és aki úrnak született szolga is lehet belőle, és aki szolgának született úr is lehet belőle…
 … A nemes is, a pap is, a közrendű is, a szolga is, mind a négy rend tagjai mélyre buknak, ha rossz útra…. kerülnek.” /Budd 109-114./

„Észukári

… négyféle szolgálatról tanítanak:… a pap szolgálhat papnak… a nemes a papnak.. a közrendű … a nemesnek… papnak… a szolga… szolgának… közrendűnek… nemesnek… papnak…” /Budd 115-117./


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése