Buddha beszédei. Ford: Vekerdi József
Terebes Ázsia E – Tár
Helikon, 1989.
Buddha élete
„Egy
alkalommal… kihirdették a nyári holdtölteünnepséget…. Májá királyné…
megtartóztatta magát a részegítő italoktól, s virágfüzérekkel és illatos
kenetekkel ékesen vett részt a holdtölte-ünnepségen. ... lepihent fényes
nyoszályájára, álomra szenderedett… és ezt az álmot látta.
Négy
mahárádzsa… felemelte, a Himálajára vitte… Ekkor megjelentek a mahárádzsák
hitvesei… megfürösztötték minden emberi vétket lemosó vízben, égi köntösbe
öltöztették…/le/fektették a királynét.
Eközben
a Bódhiszattva pompás fehér elefánt alakjában… legelészet… belépett az
aranypalotába, háromszor jobbról megkerülte anyja nyoszolyáját, majd megbökte
jobb oldalát, és úgy tűnt, hogy behatolt méhébe….
Reggel
a királyné felébredt… elmondta… hogy mit álmodott….
A
papok így szóltak:
….Magzat
fogant királynéd méhében, és a magzat fiú lesz, nem lány. Fiad fog születni, s
ha otthonában marad, világhódító császár lesz belőle. Ha elhagyja otthonát, és
remeteségbe távozik, világot megvilágosító Buddha lesz belőle….
Májá
királyné tiz hónapig hordozta méhében…. rájöttek szülési fájdalmak….
Ekkor
négy szentsége világteremtő Brahmá jelent meg…
- Örvendezz
királyné, dicsőséges fiad született.” /Budd 2-3./
A megvilágosodás útja
„Egy
napon a Bodhiszattvának /Gotama Sziddhattha / kedve támadt kikocsikázni…….
-Elérkezett
Sziddhattha királyfi megvilágosodásának ideje….. szóltak az istenek…
..Ki
ez az ember?...Amikor a választ meghallotta, összeszorult a szíve:…. átkozott a
születés, ha a megszületőnek az öregséget is meg kell ismernie… megpillantott
egy beteget…. egy halottat… egy remetét… /közben /…
..-
Ráhula született, bilincsem született! / a felesége fiút szült/…
..Ebben
az időben… nemes származású hölgy… ezt a kinyilatkozást tette:
Boldog
az apja és anyja, akiknek ő a gyermekük,
és
az az asszony is boldog, akinek ő a hitvese: / ti. Sziddhattha /… így
gondolkodott:
-Ez
a nő azt mondja, hogy e szép külső láttára megnyugszik az anya szíve… az apa
szíve… a hitves szíve. De vajon minek kell elnyugodni ahhoz, hogy saját szívem
megnyugodjék?
Ekkor
vágyaktól megcsömörlött lelkében ez a gondolat támadt:
A
szenvedélyek tüzének elnyugtával nyugalom támad, a bűnök tüzének és balgaság
tüzének… gőg és tévhitek… minden vágy és kín elnyugodtával nyugalom támad….Most
feladom a házban lakást: elmegyek, remeteségbe távozom, hogy megnyugvást
találjak….
…visszatért
a palotájába… tánccal, énekkel, zenével igyekeztek szórakoztatni… lelkének nem
szerzett örömet… semmi…álomba merült …. felébredt…. végignézett az asszonyokon,
amint zeneszerszámaikat szanaszét dobálva aludtak. Egyesek szájából nyál folyt,
testüket váladék szennyezte be, egyesek fogukat csikorgatták… horkoltak…..
álmukban beszéltek.. egyesekről lecsúszott a ruha….. Visszataszító megjelenésük
láttán még inkább elment a kedve minden gyönyörűségtől…. eltökélte, hogy
remeteségbe vonul.” /Budd 3-6./
A megvilágosodás
„Buddha
szólt:….Az otthon rabság, szemétgödör. A remeteség szabad levegő. Aki a házban
marad nem képes teljesen megigazult, teljesen megtisztult aszkétaéletnek eleget
tenni. Jobb lesz, ha most hajamat és szakállamat lenyírva, sárga ruhát öltve,
otthonomból az otthontalanságba távozom….
…ekkor…
feltárta a semmiség birodalmát… én is
szert tettem bizonyosságra…. szilárdságra…felfogóképességre…
elmélyedésre….bölcsességre…. felfogtam, megértettem és magamévá tettem ezt a
tant….
…Ekkor…
ez a gondolatom támadt… ez a tan nem vezet lemondáshoz, vágytalansághoz,
csillapodáshoz, megnyugváshoz, felismeréshez, megvilágosodáshoz, nirvánához,
csupán a semmiség birodalmába jutáshoz…. elfordultam ettől a tantól, és
távoztam….
Ekkor…
a páratlan, legmagasabb rendű nyugalom ösvényét kutattam…
….
ekkor ez a gondolatom támadt: Mi volna, ha fogaimat fogaimra szorítva,
nyelvemet szájpadlásomhoz tapasztva, elmém erejével visszafognám, elfojtanám,
megbénítanám gondolkodásomat?...
…
Akaratom ugyan szilárd … de testem ingatag maradt… visszatartottam a be- és
kilégzést… a keletkező fájdalmas érzés nem tudta megkötni gondolkozásomat.. mi
volna, ha csak kevés táplálékot vennék
magamhoz?...
… ez
a legnagyobb: tovább nem fokozható /érzés/, mégis e keserves önsanyargatás nem
segít hozzá a nemes megismerés és tisztánlátás földöntúli üdvéhez… más út vezet
a megvilágosodáshoz…
… emlékszem… én egy gránátalmafa hűs árnyékában ültem… az első révület állapotába
jutottam… ez az út vezet a megvilágosodáshoz….. ezt a boldogságot nem könnyen
lehet elérni ilyen mérhetetlenül legyengült testtel….. ismét elegendő
táplálékot vettem magamhoz…..megerősödtem…
Az
elmélkedést és gondolkozást feladva elértem a belső nyugalmat…. a második
révület állapotába jutottam…
… Az
örömről is lemondva, egykedvűen, az emlékezést és tudatot összpontosítva… a
harmadik révület állapotába jutottam…
… elértem a szenvedés nélküli, boldogság nélküli, egykedvű és tiszta emlékezést:
a negyedik révület állapotába jutottam….
…
Ebben a feloldott elmeállapotban…. visszaemlékeztem sok különböző korábbi
létezéseimre… egy életre, két életre… százezer életre, majd világkorok
keletkezésének időszakaira…… pusztulásának időszakaira….
… Emberi
korlátokon túlpillantó. megtisztult égi látomásommal láttam távozni és
újjászületni az élőlényeket… ezek… a rosszat követik… ... testük pusztulása
után…. pokolra buknak…..a kedves lények viszont … égi világba jutnak…
… az indulatok legyőzésére irányítottam gondolataimat….. ez a szenvedés oka….
amikor ezt felismertem… megértettem: A megváltás a megváltottban van. Megértettem:
Legyőztem a születést, beteljesítettem az aszkétaéletet, elvégeztem munkámat,
többé nem kell e világra kerülnöm.” /Budd 6-10./
A tanítás kezdetei
„a
Buddha… keresztbe tett lábbal ült.. hét napig egyfolytában ..visszatért
révületéből.. leült a/z/ …fügefa tövében… ez a gondolata támadt:
Ez a
tan mély, nehezen felfogható… csak bölcseknek szól… ha tehát hirdetni fogom a
tant… a többi ember nem érti meg….
… a
Magasztos.. úgy döntött, hogy megmarad magányában, és nem fogja hirdetni a
Tant. Ám ekkor Brahmá… megjelent a Magasztos előtt… így szólította meg… a
Magasztosnak hirdetni kell a Tant… a Magasztos… hirdetni fogja a Tant….
… öt
szerzetes szolgálatomra volt…./nekik/ hirdetném a Tant….
…
azt mondta az öt szerzetesnek:
Szerzetesek,
ne szólítsátok nevén a Beérkezettet, és ne nevezzétek Testvérnek…. maga a
tökéletes, szentséges Megvilágosult. Halljátok… Megtaláltam
halhatatlanságot… ez az utolsó
születésem: többé nem fogok újjászületni….
…
Ebben az időben… Jasza nemesifjú, akinek az öt érzékszerv minden gyönyörűsége
rendelkezésére állott… megcsömörlött… otthontalanságba készült távozni….
… a
Magasztos… feltárta előtte azt, ami a Buddhák alapvető tanítása… Mindennek, ami
keletkezik, meg is kell szűnnie….ebben az időben hét Tökéletes volt a földön… a
Magasztos… beszélt nekik /Jasza anyjának és feleségének/… megnyílt a szemük…ők
voltak az első női világi hívők.” /Budd 10-17./
Az ellenfelek
„Ebben
az időben… Dévadatta… így szólt….én fogom vezetni a szerzetesek gyülekezetét…
oltsátok ki Gótama remete életét.. az első ember… így szólt.. nem vagyok képes
a Magasztos életét kioltani… ekkor Dévadatta.. lezúdított egy hatalmas
sziklatömböt… véresre sebezte a Beérkezettet… a Magasztos így szólt… a
Beérkezettek… természetes halállal múlnak ki.” /Budd 18-21./
Halála
„…
súlyos rosszullét fogta el… ekkor … erővel eltávoztatta magától a betegséget…” /Budd 22./
„..
a z imént odajött hozzám a Gonosz, a kísértő.. így beszélt hozzám:
Most
távozzék a nirvánába a Magasztos… a Beérkezett…. eljött az ideje, hogy a
kialvásba távozzék a Magasztos.. Hiszen egykor ezt a kijelentést tette…
Mindaddig nem távozom, amíg a szerzetesek…. apácák nem szegődtek
tanitványaimul, amíg… el nem terjedt a népek között, mindenki számára
elérhetően…
…
így szólt…ami a vaddisznógombából megmaradt, ásd el gödörbe.. nem látok
senkit…. aki meg tudná emészteni… a Beérkezett kivételével….
…
ekkor Csunda aranyműves ételének elfogyasztása után súlyos rosszullét fogta el…
Halálos kimenetelű, véres hasmenése támadt…. így szólt… fáradt vagyok, le
akarok feküdni….
…
hagyd el… ne búslakodj, ne siránkozz. Nem megmondtam-e neked már régen, hogy
minden, ami kedves és kellemes, megváltozik, megszűnik, elmúlik?...
Szerzetesek, még egyszer figyelmeztetlek: a létező dolgok elmúlók…. Ezek voltak
a Beérkezett utolsó szavai.
Ekkor
a Magasztos az első révületbe emelkedett…. a második… a harmadik…a negyedik
révületből kiemelkedve a tér végtelenségének állapotába … a semmiség
állapotába… a sem érzékelés, sem érzéketlenség…. az érzékelés és észlelés
megszűnésébe emelkedett.” /Budd 22-27./
A temetés
„Ötszázszor….
burkolják be… olajjal töltött vasládába helyezik, vasfedéllel lefedik, illatos
fából máglyát raknak, és elhamvasztják…. négy út kereszteződésénél emlékhalmot
emelnek… ezt kell tenni a Beérkezett testével….
…Amikor a
…teste elhamvadt, zápor zúdult a levegőből, és kioltotta a… máglyáját.” /Budd 28./
„A tan kerekének elindítása
… két
véglettől kell távol tartani magát… egyik az, amely elmerül a gyönyörökbe,… a
másik az, amely elmerül az önkínzásba… a Beérkezett mindkét végletet elkerülve
rátalált a középútra….,
… ez a
nemes nyolcágú ösvény, úgymint ez:
helyes
nézetek,…elhatározás…beszéd…viselkedés…életmód…törekvés..gondolkodás…elmélyedés..
… ez a
szenvedés nemes igazsága… minden, ami a léthez köt, szenvedés.
És ez a
szenvedés okának nemes igazsága: az ok a szomj/Vágy/, amely az újjászületéshez
vezet.” /Budd
28-29./
„A tűzbeszéd
… lángban
áll a szem…a fül…a balgaság.. az orr.. a nyelv… a test…az értelem….” /Budd 30./
„A szerzetes élet szabályai
… tíz
szabályt írok elő a szerzetesnövendékek számára:..
Tartózkodás
az élet kioltásától.
… annak
elvételétől, amit nem adnak.
…a nemi
élettől.
…a
hazugságtól.
…a
részegítő italoktól, amelyek mámort okoznak.
…meg nem
engedett időben evéstől.
…tánctól,
énektől, zenétől, színjátékok nézésétől.
… koszorúk,
illatszerek, kenetek használatától, ékszerek viselésétől.
…magas és
széles ágytól.
…arany és
ezüst elfogadásától.
Szerzetesek,
előírom, hogy a következő tíz esetben zárjátok ki a növendékeket a szerzetből:
Ha életet
olt ki. Ha lop. Ha tisztátalan életet él. Ha hazudik. Ha részegítő italt iszik.
Ha Buddhát szidja. Ha a Tant szidalmazza. Ha a közösséget szidalmazza. Ha
tévtanokat hirdet. Ha apácával viszonya van.” /Budd 31./
„Az indulatok megsemmisítése
… az
indulatokat az tudja kiirtani, aki ismeri őket… nem ismeri fel a fölösleges
tanokat…. vannak.. akik meggondoltan, bölcsen… megfékezi és féken tartja
látását…. hallását….
…. arra
használják felsőruhájukat, hogy védjék magukat a hidegtől…alamizsnát.. arra
használják, hogy … ..fenntartsák testüket… nem pedig arra,hogy … ékszereik
legyenek…
…vannak…
akik… bölcsen tűrik a hideget, meleget, éhséget… elkerülik a megvadult elefántot….. megvadult
kutyát…kígyót, tönköt, tövisbozótot… szakadékot…a járhatatlan utat, hamis
barátokat… megsemmisítik.. a bennük feltámadó kívánság gondolatát… gyakorolják
magukat a helyes és helytelen megkülönböztetésének képességében…” /Budd 32-35./
„Félelem és rettegés
….Miért
töltsem szüntelen azzal az időt, hogy a félelemre várakozom?” /Budd 36./
„Megtisztulás
… mások
erőszakosak.. életet oltanak ki.. elveszik azt, amit nem adnak nekik (
kicsapongók..hazugok…rágalmazók..szitkozódok… fecsegők… önzők.. álnokok.. téves
nézeteket vallanak… téves célokat követnek…tévesen szólnak…cselekszenek… téves
megélhetést folytatnak…téves erőfeszítést tesznek… tévesen emlékeznek… téves
révületbe esnek… téves tudással rendelkeznek.. téves megváltást érnek el…
fáradtak és restek… fennhéjázók… ingatagok…. haragvók… kötözködők…
képmutatók..irigyek.. kapzsik.. fukarok..álnokok…csalók…
durvák..dölyfösek…akaratosak…gonoszokkal barátkoznak…hanyagok… bizalmatlanok..
szemérmetlenek… lelkiismeretlenek…tanulatlanok… lomhák… feledékenyek.. ostobák….
mi viszont nem kívánjuk meg, nem Ragadjuk meg, eleresztjük, amit megpillantunk.
Így kell megvalósítani a megtisztulást.” /Budd
37-38./
„A szenvedések láncolata
… ötféle
élvezet létezik…szemmel,… füllel,… orral,…nyelvvel,….testtel érzékelt kívánatos,
kellemes, élvezetes,gyönyörködtető,csábos, elragadó alakok,… hangok,..szagok,…
ízek,..tapintások.
….
élvezetek miatt,… okából,….céljából,…érdekében viszálykodnak papok
papokkal,királyok királyokkal…anya fiával,…barát barátjával.. támadnak
egymásra.. végül halált vagy halálos fájdalmat szenvednek…
… élvezetek
miatt,… okából,… céljából,… érdekében szerződést szegnek, fosztogatnak,
rabolnak… környékezik más feleségét. Az ilyen embert aztán a királyok elfogatják
és különböző büntetéssel sújtják: korbáccsal… bottal … vesszővel verik,
levágják a kezüket,… lábukat,… orrukat.
… Az
érzetek elmúlók.” /Budd 39-42./
„A szenvedések láncolata – rövidebb beszéd
.. A
mohóság… a gyűlölet…a tévedés az elme gyötrelme.
..Az
élvezetek rövid gyönyörűséget nyújtanak, sok szenvedést, sok gyötrelmet
okoznak….
Ha a
cselekedetek következménye megsemmisül, a szenvedés is megsemmisül. Ha a
szenvedés megsemmisül, az érzetek is megsemmisülnek… minden szenvedés véget fog
érni.” /Budd
43-45./
„Gondolatok kordában tartása
…ötféle képzetet
kell időről időre átgondolnia.
… egy
képzetet megjelenít magának…. bűnös, gonosz gondolatai támadnak…
… ha a
képzettel ellentétes… képzetre gondol mégis bűnös… gondolatai támadnak… vegye
fontolóra azoknak a gondolatoknak a hitványságát…
….noha fontolóra
vette… mégis bűnös… gondolatai támadnak… ne vegye figyelembe ezeket..
… ha nem
vette figyelembe ezeket…mégis bűnös… gondolatai támadnak….gondolja végig azt a
gondolatsort, amely… a megszületéséhez vezetett… ha végiggondolta… mégis bűnös…
gondolatai támadnak… szorítsa össze a fogát, feszítse nyelvét a szájpadlásához,
gondolkozásának erejével fékezze meg, bénítsa meg, gyűrje le elméjét….
… az ilyen
szerzetesről mondják, hogy uralkodik a gondolatok menetének útján.” /Budd 46-48./
„Példázat a fűrészről
.. némely
szerzetes csak addig béketűrő , csak addig marad szelíd… amíg bántó szóval nem
illetik…
A Tant
tisztelve, a Tant becsülve, a Tant követve leszünk szelíd szavúak, szelíd
viselkedésűek.” /Budd 48-51./
„Példázat a kígyóról
… vannak….
akik sző szerint megtanulják a Tant… a tanítások értelmét nem fogják fel…
csupán az ellentmondás kedvéért és vitatkozás kedvéért tanulják meg… de a
lényeget…. nem értik…
….egy
kígyót kereső… kígyóvadász … egy nagy kígyót.. a törzsénél vagy a farkánál
fogva ragadna meg…. a kígyó rátekerőzne… /bele/marna… és ő belehalna… azért
mert helytelenül fogta meg a kígyót….
A tutaj
hasonlatával világítom meg a Tant….amely átkelésre szolgál….” /Budd 52-58./
„Csalétek
… a vadfogó
nem ezzel a szándékkal szórja a csalétket az erdei vadaknak: Fogyasszák el…. az
erdei vadak.. falni fogják… a jó falatokat… figyelmetlenné válnak…. elejthetem
őket…
… a második
falka… elcsábúlva… a vadfogó hatalmába esett…
… a
harmadik falka… letanyázva… nem vetették rá magukat a csalétekre… a vadfogó…nagy
hálókkal körülkerítették… a falka is a vadfogó hatalmába esett…
… a
negyedik falka… nem esett a vadfogó hatalmába…
… a vadfogó
a Kísértő…. a falka…. a papok”.. /Budd 59-60./
„A csordapásztor
…… Tizenegy
olyan tulajdonság van… amelyek alkalmatlanná teszik a csordapásztort….. nem ismeri a tehenek testalkatát..jellegzetességeiket….
nem tudja eltávolítani a férgeket…nem tud sebeket bekötözni… nem ért a
füstöléshez…… nem ismeri a gázlót…nem ismeri az itatót….nem ismeri az
ösvényt…nem ért a legeltetéshez… túlságosan kifeji a tejet…. nem tartja…
becsben a bikákat, a csorda apaállatait… ugyanígy tizenegy olyan jellemvonás van…amelyek
alkalmatlanná teszik a szerzetest..
…. nem
ismeri a testet…a jellegzetességeket”… /Budd 61-64./
„A csordapásztor rövidebb beszéd
…..az okos
pásztor… gázlón akarta áthajtani a teheneket…de előbb szemügyre vette … a folyó túlsó partját…Először a bikákat…a
teheneket… a gyenge borjakat….
… a
szerzetesek… is átszelték a Kísértő sodrát….és épségben át fognak jutni a
túlpartra./ nirvána/.” /Budd 65-66./
„Szaccsaka
…. a test
múlandó, az érzetek múlandók, a tudat…az adottságok… a megismerés múlandó….
…az ember
testből áll, és a test segítségével fejt ki jót vagy rosszat: az ember
érzetekből… tudatból… adottságokból…. megismerésből áll, és /azok/ segítségével
fejt ki jót vagy rosszat.
… aki
levetkőzte az indulatokat, elérte a tökéletességet, cselekvését befejezte,
terhét letette, elnyerte az üdvöt, széttépte
a lét kötelékét, és végérvényesen megszabadult… három…. tökélyre tesz
szert: a felismerés… az út…. a megváltás tökélyére”.. /Budd 67-71./
„A létszomj kioltása
… négyféle
táplálék szolgál… élőlények életben tartására… durva vagy finom anyagi
táplálék… az érintkezés… a gondolkodás… a megismerés…. a négy táplálék a
létszomjból fakad… támad… születik… keletkezik…
… a
létszomj az érzetekből fakad…. az érzetek… érintkezésből.. az érintkezés a hat
érzéki területből… a hat érzéki terület… név és alak… a megismerésből.. az
adottságokból… a tudatlanságból….a születés következménye…. halál… Így jön
létre ez az egész egyetemes szenvedés.” /Budd 72-76./
„Az asszapurai beszéd
… nem jár a
szerzetes a remeteség útján… ha.. irigy… rosszindulatú… haragos … gyűlölködő…
kétszínű… gonosz… ármánykodó… önző…álnok.. csalárd… bűnös vágyai vannak….
tévtanokban hisz… /Budd 77-78./
„Életelvek
… négyféle
életelv létezik..
… van…
amely a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz…. van.. amely a jelenben
is… a jövőben is szenvedést okoz… van olyan… a jelenben szenvedést… a jövőben
boldogságot okoz… van … olyan, amely a jelenben is… a jövőben is boldogságot
okoz” /Budd
79-80./
„Pótalija
… nyolc
szabály szolgál a … szerzetesrendben a tevékenység megszüntetésének
megvalósítására… Élet kioltásától tartózkodni…. a nem kapott dolgok elvevése…
igaz beszédet szólni… jóakaratú beszédet szólni… mohóságtól és kapzsiságtól
tartózkodni…. szitkozódástól és civakodástól tartózkodni… haragtól és méregtől
tartózkodni… gőgtő tartózkodni.” /Budd 81-84./
„Dzsivaka
… mondják…
Gótama remete kedvéért életet oltanak ki… elfogyasztja a kedvéért készített
húst…
…Én azt
tanítom… három esetben nem szabad fogyasztani a húst: ha látták, hallották,
sejtik… ha nem látták, nem hallották, nem sejtik.. szabad elfogyasztani / az
állat leöléséről van szó /
… aki a
Beérkezett… vagy tanítványai kedvéért életet olt ki, ötszörös súlyos vétket
követ el… Először.. szól: Menjetek, hozzátok ide az állatot!... másodszor.. a
remegve, kapálózva vonszolt állat… szenved… hogy szól: Öljétek meg ezt az
állatot!.... negyedszer… az életét vesztő állat… szenved…ötödször…. hogy a
Beérkezettet… tanítványait nem illő módon fogadja.” /Budd 85-86./
„Kutyautánzó
… a
kutyautánzó meztelen szerzetes… földre dobott ételmaradékkal táplálkozik…
… négyféle
cselekvést.. éltem át és tanítok… van
fekete cselekvés fekete… van fehér cselekvés fehér…. van fekete fehér cselekvés
fekete fehér… van sem fekete, sem fehér cselekvés fekete és fehér
következmények nélkül…
… minden
lény újjászületése előző léte alapján
történik: amit cselekszik, annak
megfelelően születik újjá”.. /Budd 87-89./
„Abhaja királyfi
..
királyfi… ha a Beérkezett tudja egy kijelentéséről, hogy az valótlan, hamis és
káros és másoknak kellemetlen, másokat bánt akkor azt nem mondja.” /Budd 90-91./
„ Málunkjáputta
.. ha
valamiről nem beszéltem… nem mondtam azt, hogy a világ vége… nem mondtam, hogy
a világ örökkévaló…, … vegyétek tudomásul, hogy nem fejtettem ki: ha valamiről
beszéltem, vegyétek tudomásul, hogy kifejtettem.” /Budd 92-93./
Vaccshagotta: példázat a tűzről
… a tűz...
attól égett, hogy … táplálták… ha nem raktak rá… táplálék nélkül maradt…
kialudt…
… a testet
levetkőzte, gyökerét elmetszette… soha létre nem támadhat” /Budd 94-95./
Mágandija
.. a szem
az alakokban gyönyörködik… a nyelv az ízekben… orr a szagokban….
… az öt
érzékszerv minden örömét élvezi… testével igaz életet él…. teste pusztulása
után, halála után jó útra jut, az égi világba kerül, a harminchárom isten közé.
Ott az égi kéjkertben, égi örömlányok társaságában az öt érzékszerv minden
örömét élvezi…. vissza akar-e térni az emberi gyönyörűségekhez?.. semmiképpen
sem… hiszen az égi gyönyörűségek felülmúlják… a földi gyönyörűségeket.” /Budd 96-101./
„Szakuludáji
… öt
tulajdonságot találok a Magasztosban, amelyekért… tisztelik, becsülik,
értékelik, nagyra tartják… szűkösen táplálkozik…. megelégszik akármilyen
ruhával…. alamizsnával… fekhellyel… elvonultan él…
… Gótama
remete… erkölcsös…. érti a Tant, amelyet tanít, nem értetlenül tanítja…
nagytudású….. szenvedés… megválaszolásával megvilágosítja elméjüket.” /Budd 102-105./
„ Amit szeretünk
… Amit
szeretünk az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz
azáltal, hogy szeretjük.”
/Budd 106-108./
„Asszalájana
…. A papság
a legnemesebb rend, minden más rend hitvány … a papság tiszta, a többiek nem. A
papok Brahmá édes gyermekei, Brahmá szájából születtek, Brahmá sarjai…
örökösei: Gótama mit szól ehhez?..
… a
görögöknél és perzsáknál és más szomszédos országokban csak két rend van, az
urak és a szolgák rendje, és aki úrnak született szolga is lehet belőle, és aki
szolgának született úr is lehet belőle…
… A nemes is, a pap is, a közrendű is, a
szolga is, mind a négy rend tagjai mélyre buknak, ha rossz útra…. kerülnek.” /Budd 109-114./
„Észukári
… négyféle
szolgálatról tanítanak:… a pap szolgálhat papnak… a nemes a papnak.. a közrendű
… a nemesnek… papnak… a szolga… szolgának… közrendűnek… nemesnek… papnak…” /Budd 115-117./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése