Beszélgetések
és mondások
Konfuciusz
Ford:
Tőkei Ferenc, Szukits é.n.
Az emberi élet meghatározása
„A
Dalok Könyvének háromszáz verse van, de egyetlen sora tartalmazza valamennyit,
és ez: Gondolataidban ne legyen hitványság.” /Konf 15./
„Ha
a népet rendeletekkel kormányozzák és büntetésekkel tartják féken, akkor ki
fogja játszani ( a büntetést), de a szégyent nem fogja megismerni. Ha az
erénnyel kormányozzák és szertartásokkal tartják féken, akkor ismerni fogja a
szégyent és mindig egyenes lesz.” /Konf 15./
Szülői tisztelet
„…
mi a fiúi szeretet… Nem lázadozni… Életükben szolgáld szüleidet a szertartások
szerint, halálukban temesd el őket a szertartások szerint. …
A
szülőknek egyedül attól kelljen tartaniuk, hogy /fiúk/ megbetegszik.” /Konf 16./
„Csak aki a régit ápolgatva ismeri meg az újat, csak az lehet mások tanítója.” /Konf 17./
Mi a tudás
„..
megtanítsalak-e arra, mi az igazi tudás? A tudottról tudni, hogy tudjuk: a nem
tudottról pedig tudni, hogy nem tudjuk: ez az igazi tudás.” /Konf 18./
„Csak aki emberséges, csak az tudja igazán szeretni és gyűlölni az embereket.” /Konf 28./
Négy fő erény
„..
a nemes ember négy erénye: a magatartásban szerény, feljebbvalói szolgálatában
tisztelettudó, népe gondozásában kegyes, és a nép alkalmaztatásában igazságos.”
/Konf 37./ középszerű
embernek is alatta marad, azt nem lehet a magas dolgokra tanítani.” /Konf 45./ /Ez határozza
meg az egész filozófiáját, mert a középszerű és az alacsonyabb szintű
emberekkel nem szabad foglalkozni HM.
„Aki emberies, az elsősorban a nehéz dolgokkal törődik, és csak másodsorban a…
sikerrel.” /Konf 46./
„Törekedj
mindig a helyet útra…, szilárdan ragaszkodj az erényhez, igazodj mindig az
emberség elvéhez, szórakozásodban pedig keresd a művészetekben.” /Konf 49./
„A
mesternek négy …. tanítása volt: a műveltség, az erkölcs, a hűség és a
megbízhatóság.” /Konf 52./
„A
mértéktelenség zabolatlansághoz vezet, a mértéletesség pedig a zsugorisághoz.
Nos a zsugoriság mindig jobb, mint a
zabolatlanság.” /Konf 55./
A nép irányítása
„A
néppel el lehet érni, hogy a helyes utat kövesse, de nem lehet elérni, hogy meg
is értse azt.” /Konf 58./
„A
mesterből teljesen hiányzott négy dolog: nem volt benne sem féktelen vágy, sem
előítélet, sem konokság, sem pedig önzés.”/Konf 62./
„Minden
tovafolyik, akárcsak ez.. meg nem állva sem nappal, sem éjjel.” /Konf 66./
Konficiusz jelleme
„Sohasem
unta meg a jól tisztított rizst, a húst pedig apró szeletekre vágottan
szerette. Nem ette meg a dohos vagy savanyú rizst, sem a megromlott halat vagy
húst. Nem ette meg azt az ételt, ami
színét vesztette vagy megbüdösödött, sem azt, amit rosszul főztek meg, vagy nem
az évszak szerint /kínáltak neki/. Nem ette meg azt az ételt, amit
szabálytalanul vágtak fel, sem azt, amit nem saját levével fűszereztek. Bármily
bőségben lehetett is a hús, sohasem engedte, hogy több legyen, mint a növényi
eledel. Csak a borivásban nem szabott határt magának,de sohasem jutott odáig,
hogy megzavarodjék tőle. Sohasem fogyasztott el piacon vásárolt bort vagy szárított
húst. Ételéből sohasem hiányzott a gyömbér. Sohasem evett sokat.
Ha
áldozatban /segédkezett/ a fejedelemnél, egy éjszakán át sem tartotta magánál a
húst/amit ajándékba kapott/. Az /otthoni/ áldozati húst sohasem őrizte három
napnál tovább, hiszen ha három napnál tovább őrizte volna, már sem tudta volna
megenni.
Ha
étkezett, nem beszélt: s ha lefeküdt aludni, nem beszélgetett.” /Konf 72-73./
„..
megkérdezte… melyik a kíválóbb… így felelt… túlmegy a mértéken….pedig nem éri
el. A mértéken túlmenni ugyanolyan
hiba,mint nem érni el.” /Konf
79./
„…
mi a tökéletes erény. A mester így felelt: Ha kilépsz a kapun, olyan légy,
mintha nagy vendéget fogadnál:ha a népet dolgoztatod, olyan légy, mintha nagy
áldozatnál segédkeznél: soha ne tedd másoknak, amit magadnak nem kívánsz.” /Konf 84./
A kormányzásról
„Legyen
elegendő élelem, legyen elegendő fegyver, s a nép bízzon benned…. És ha
elkerülhetetlen, hogy lemondjak valamelyikről, akkor melyikről mondhatok le
először…. A fegyverekről…. Az élelemről… de ha a nép nem bízik benned, nem
állhat fenn (az ország).” /Konf
86./
„Ha
te, uram nem leszel kapzsi, akkor akár jutalmat adhatsz érte, mégsem fognak
lopni.”/Konf 89./
„Mit
gondolsz nem kellene megölni az erkölcsteleneket, hogy ezzel is segítsük az
erkölcsösöket?.... De uram, a jó kormányzáshoz miért kellene megölnöd bárkit
is? Ha te magad is a jóra törekszel, akkor a nép is jó lesz. A nemes ember
erénye olyan akár a szél: a közönséges embereké pedig a fű. Ha fölötte fúj a
szél, a fűnek meg kell hajolni.” /Konf 89./
Bölcsességek
„..
az … erényről… szeretni az embereket…. a tudás…. ismerni az embereket”… /Konf 90./
„..
arra kérte…, hogy tanítsa a földművelésre… Azt jobban tudná nálam egy öreg
paraszt..” /Konf 93./
„Aki
azonban nem tudja jól irányítani önmagát, hogyan tudna jól irányítani másokat?”
/Konf 95./
„A
kormányzásról…Ne kívánj gyors eredményt és ne nézz kicsiny haszonra. Aki gyors
eredményt kíván, nem jut messzire, aki kicsiny hasznot néz, nem visz végbe nagy
dolgokat.” /Konf 96./
„Aki
szilárd, kitartó, egyszerű és szavaiban szerény, az közel áll a tökéletes
erélyhez.” /Konf 99./
„…mi
a szégyen… Ha az országot jól kormányozzák,(csak) a hivatali jövedelemre
(gondolni): s ha az országot rosszul kormányozzák,(akkor is csak) a hivatali
jövedelemmel ( törődni): ez a szégyen.” /Konf 101./
„Szegénynek
lenni és nem elégedetlenkedni: nehéz. Gazdagnak lenni és nem dőlyfösködni:
könnyű.” /Konf 103./
„Aki
hasznot látva az igazságosságra gondol, aki a veszélyt látva kész feláldozni
életét, aki még hosszú évek múlva sem felejti el az életében valaha kötött
megállapodás szavait, arról azért elmondhatjuk, hogy tökéletes ember.” /Konf 104./
„Akinek
nincs hivatala, az ne foglalkozzék a kormányzás dolgaival.” /Konf 107./
„Van
– e egyetlen szó, amelyet az ember egész életében követhet?.....Hát nem ilyen
szó a kölcsönösség? Amit magadnak nem kívánsz, azt ne tedd az embereknek.” /Konf 117./
„A
nemes ember az elvekkel törődik, nem pedig az evéssel. Aki szánt-vet, éhen
marad: aki azonban tanul, hivatali jövedelemhez jut általa. A nemes ember csak
az elvek miatt aggódik, s nem fél a szegénységtől.” /Konf 119./
„Háromféle
barátság hasznos, és háromféle barátság káros. Egyenes, őszinte és sokat tudó
emberrel barátkozni hasznos. Álszent, behízelgő és pergőnyelvű emberrel
barátkozni káros.” /Konf
124./
„Háromféle
öröm hasznos, és háromféle káros. A szertartások és a muzsika tanulmányozásának
öröme, a mások jóságáról való beszédnek öröme és a sok kiváló ember
barátságának öröme hasznos: a féktelen gyönyörűségek öröme, a naplopó csavargás
öröme és a lakomák gyönyörűségeinek öröme káros.” /Konf 124./
„A
nemes ember jelenlétében három hibát lehet elkövetni. Ha nem kérdezett, és
mégis beszélsz annak neve kapkodás. Ha kérdezett, és mégsem beszélsz annak neve
titkolózás. Ha úgy beszélsz, hogy nem nézel az arcába, annak neve vakság.” /Konf 124./
„Akivel
a tudás vele születik, az a legmagasabb rendű ember. Aki a tudást tanulással
szerzi meg, a másodiknak következik. Aki ostoba, de tanul, az harmadiknak
következik. Aki ostoba és nem is tanul, az bizony a legalacsonyabb rendű
ember.” /Konf 125./
„A
nemes embernek kilenc dologra van különös gondja. Ha néz valamit, gondja van
rá, hogy világosan lássa….hallja…arckifejezését… nyájassá tenni…
megjelenését….tisztelettudóvá. Beszédében őszinteségre törekszik, tetteiben
pedig gondos figyelemre. Ha valamiben nem biztos, gondja van rá, hogy
megkérdezze. Ha mérgelődik, akkor ( a harag) súlyos következményeire gondol. Ha
pedig azt látja, hogy kap valamit, akkor az gazságosságra gondol.” /Konf 125./
„..tökéletes
erény.. aki öt dolgot képes megvalósítani bárhol az ég alatt, az tökéletes
erényű….A komolyság, a nagylelkűség, a szavahihetőség, a szorgalom és a
jóindulat. Aki komoly, azzal nem bánnak tiszteletlenül, aki nagylelkű, az
megnyeri a tömeget: aki szavahihető, abban megbíznak az emberek: aki
szorgalmas, az érdemeket szerez: aki pedig jóindulatú, az könnyen irányíthatja
az embereit.” /Konf 129./
„…
hallottad – e már a hat szót és a hat sötétséget?... Aki szereti az erényt, de
nem szeret tanulni, annak sötétsége ostobasághoz vezet. Aki szereti a tudást,
de nem szeret tanulni, annak sötétsége a gondolkodás szétszórtságához vezet.
Aki szeret szavahihetőnek mutatkozni, de nem nem szeret tanulni, annak
sötétsége mások megkárosításához vezet. Aki szereti az egyenességet, de nem
szeret tanulni, annak sötétsége durvasághoz vezet. Aki szereti a bátorságot, de
nem szeret tanulni, annak sötétsége durvasághoz vezet. Aki szereti a
szilárdságot, de nem szeret tanulni, annak sötétsége bolond viselkedéshez
vezet.” /Konf 130./
„… a
kormányzás dolgai tiszteletben kell tartani az öt jót és száműzni kell a négy
rosszat…. a hivatalt viselő legyen jótékony, de tékozlás nélküli, dolgoztassa a
népet, de ne keltsen elégedetlenséget, legyen akarata, de kapzsiság nélkül,
legyen méltóságteljes, de kevélység nélkül és tartson tekintélyt, de vadság
nélkül… a négy rossz: Kivégeztetni valakit anélkül, hogy tanítottuk volna:
kegyetlenség. Figyelmeztetés nélkül máris megkövetelni a munka befejezését:
zsarnokság. Késlelkedve adni ki a parancsot, de azonnali végrehajtást
követelni: garázdálkodás.” /Konf
149-150./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése