2015. február 20., péntek

Egyik tenyerünkkel tapsoljunk...

„Nincs rá mód, hogy csupán egyik tenyerünkkel tapsoljunk.” /Mes 1.132./

A kettősség gondolata, a jó – a rossz, a test – a lélek, a nő – és a férfi… minden kultúrkörbej megtalálható. Ennek részleges bemutatására teszünk kísérletet.
Az ókori Egyiptomban a halállal a test és lélek egysége megszűnik, mivel a lélek „ kilép a fényre” – újjászületik és éli a túlvilágon az életét, míg a test a bebalzsamozást követően megőrződik az örökkévalóság számára, de a test és lélek egysége nem jön létre újból. /Egy 1.27./
A test és lélek egysége a halállal megbomlik, az egyensúly felborul a lélek tovább él, míg a test elbomlik. /Egy 2.75./
A test és lélek egységét vázolja a Titkos tanítások könyve is. /Upa 106./
A Biblia határozottan kiemeli a test és lélek kettősségét. /Máté 10.28./
A férfi és nő egységét – egy test, egy lélek – elv alapján a férfi és a nő nem rendelkezik a testével, azzal a másik. Ugyanakkor kiemeli a házasság hátrányait is, mondván, biztos jó asszonnyal lenni ?
Egy értelmezési vita sorén felmerült az a kérdés, ha a hagyományok szerint az özvegy asszonyt elveszi az elhunyt férj testvére, majd az is elhalálozik, az özvegyet sorban elveszi a hét férfitestvér a feltámadáskor paráznának minősül e a nő, és kinek a felessége ?
Választ több értelmezési vita után abban állapították meg, hogy a feltámadáskor csak a lélek támad fel, a test nem, így nem lehet, nem kell eldönteni a kérdést, mert az fel sem merülhet. /Máté 22.23-30./
Érdekesen fogalmazza meg a Biblia a test és lélek kettősségét, mely szerint a törvény lelki, az ember testi, ezáltal a törvények megszegésére hajlamos. /Rom 7.14., Rom 7.25./
A férfi és nő saját testük feletti uralmát, tulajdonjogát is meghatározza. /Kor 1.7.3-4./
Nemcsak a test és lélek kettősségét emeli ki a Biblia, de meghatároz egy testi – fizikai, és egs lelki testet is, ugyanígy van mennyei és földi test is. /Kor 1.15.40-48./
A kettősségek közül talán a legjellemzőbb az a megállapítás, melyet egy régi magyar mondással lehet illusztrálni. Az apa leheli a kezét, ha fázik és fújja, ha melege van. Erre jegyzi meg a fia: Idesapám, de fura pofája van kendnek. Néha hideg és néha meleg gyün belőle. /Jak 3.10./
Flavius Josephus a test romlandósága és a lélek halhatatlansága mellett áll ki. /Flah 150-156./
Seneca szerint a test hordozza a maga súlyát, nem úgy, mint a lélek. /Sen203-204./
Érdekesen fejti ki a lélekvándorlásról szóló véleményét is. /Sen 417-418./


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése