Minden társadalmi formációra jellemző volt a halottak
tisztelete, rájuk való emlékezet és az „eltemetés”, a nyugvóhely megjelölése.
A köztudatban halottról való gondoskodás az egyiptomi
piramisok jelentik. Már ekkor meg lehet figyelni a társadalmi különbségeket a
pénz szerepét.
Hérodotosz / Szemelvények Hérodotosz
történelmi műveiből, Franklin, 1911. 57-59 old. Ford: Dr. Geréb József/ szerint
„ elviszik a holttestet bebalzsamozni. Ezt külön emberek végzik….megmagyarázzák
a legünnepélyesebb módját…. bemutatják azután a második módját, mely
kisebbszerű és olcsóbb, úgyszintén a legolcsóbbat…” A variációkat a naturista
leírás miatt nem ismertetjük.
Az egyiptomi Halottas Könyv részletesen leírja a test és
lélek szétválását /Egy 1.27./ a lélek
utazását
/Egy 1.50./, a túlvilági
vándorlását /Egy 1.75./, a lélek istenné
válását /Egy 2.20-23./, a lélek
elszámoltatását /Egy 2.18-19./,
meghatározták a 42 főbűnt /Egy 2.20-23./ és
a gyermekként történő újjászületést /Egy 1.34./.
Az indiai hagyományok a holttest máglyán történő elégetést
írják elő /Mes 1.293./.
A Titkos Tanítások szerint /Upa 76./ a tűz megszabadítja a lelket a testtől.
A homéroszi időkben is kötelező volt a tetemek eltemetése,
ugyanis a temetetlen test lelke nem tudott megnyugodni, vándorolt. /Homo 591., Homo 595./
A keresztény temetkezési szokásokat a „porból lettél porrá
válsz” szemlélet határozta meg /Préd 3.19-21./.
Ugyancsak
befolyásolta a szokásokat /Kor 1.15.40-48./
a test kettősségének elve.
A germán temetkezési szokások között első helyen állt a
máglyán történő elhamvasztás /Tac 1.52-54./
A viking törzsek /Kop 47./a tetemet elföldelték, vagy koporsóba téve a tengerbe dobták /Kop 60./.
Minden esetben a halott mellé temették ruháit és fegyvereit /Kop 116./. A holttestet a ház falába vágott
nyíláson keresztül vitték ki /Kop 139-140./
– nehogy az elhunyt visszataláljon.
A túlvilági utazás megkönnyítésére a tetemre cipőt adtak /Gir 99./
Az elföldelés mellett a csónakba temetés is előfordult /Gir 107./
A germán „Tízparancsolat” kilencedik tanácsában javasolja a
tetem eltemetését /Edd 258-260./
Gyakran előfordult a csatában elesettek máglyán történő
elhamvasztása is az ellenséggel együtt /Edd 392-393/
A bálványimádók a tetemet máglyán égetik el – az eseményig a
tetemet a házban tartják és minden étkezéskor megterítenek neki, majd a ház
falába vágott nyílások keresztül viszik ki /Pol 104-105./
A mongolt törzsek /Carp 275./ a lovával együtt temetik a harcosokat. A gazdagabb embereknél úgynevezett
próbatemetést tartanak, /Carp 275-277./,melynek maradványai a Kárpát - medencében is megtalálható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése