Flavius Josephus: A zsidók története, Gondolat, 1966. Ford.: Dr. Révay József
A nők helye, természete
„Nagy hatalom a bor és hatalmas a király, akinek mindenki engedelmeskedik,
de sokkal hatalmasabbak a nők. Mert királyt is nő hozta a világra és nők szülték
és nevelték a vincelléreket is, akik a bort sajtolják. Egyáltalán semmi sincs a
világon, amit ne a nőknek köszönhetnénk. A nő szövi ruháinkat, a nő gondozza
egész háztartásunkat. Nő nélkül nem élhetünk s aranyat, ezüstöt s minden
drágaságot szívesen odaadnánk, ha egy szép nőt megpillantunk, sőt minden
vagyonunkat felál-doznánk, hogy szépségét birtokunkba vehessük és élvezhessük.
Atyánkat, anyánkat és hazánkat elhagyjuk, és elfelejtjük legdrágább barátainkat
a nők kedvéért: nem riadunk vissza attól sem, hogy meghaljunk értük. Ebből
nyilvánvaló, mily nagy a nő hatalma. Vajon nem tűrünk-e el rengeteg fá-radalmat
vízen és szárazon, hogy ha valamit szerzünk, örömmel ajánljuk fel zsarnokunknak
a nőnek ? Egyszer magam láttam a nagy királyt, mikor mellékfelesége, a temáni
Rábsáké leánya, Apamé arculverte s ő tűrte, hogy levegye fejéről a koronát és a
maga fejére tegye: mosolygott, ha az asszony vidám volt, elkomorodott, ha
szomorú volt: minden elképzelhető módon hízelkedett az asszonynak s mélyen
megalázkodott, hogy megint visszanyerje kedvét, ha nyűgösnek látta.”
„Miközben e fejedelmek és a satrapák még azon elmélkedtek, amit hallottak,
Zerubbábel máris nekifogott, hogy az igazságról beszéljen és pedig ilyen
szavakkal: „ Bebizonyítottam, milyen hatalmasok a nők: de az igazsághoz képest
épp oly gyengék, mint a király. Mert akármilyen nagy a föld, akármily magas az
ég, akármily gyors a nap rohanása, mindez mégis csak Isten akaratából mozog s ő
maga az igazság. Ebből következik, hogy az igazság a legnagyobb hatalom, ellene
a gonoszság semmit sem tehet. Mert minden egyéb, ami hatalmasnak látszik,
halandó és esendő, az igazság viszont örök és csalhatatlan. Nem szépségével
ragyog, amit az idő elemészt, sem gazdagságával, amit a véletlen elrabolhat,
hanem joggal és törvényszerűséggel, amellyel a jogtalanságot eltaszítja magától
és kárhoztatja.” /Fla 9-10./ /Dárius ekkor lett a perzsa király/
Ptolemaios Philadelphos a zsidók törvényeit görögre fordítja /Fla 47./ Krisztus előtt
283 – 246 között élt.
Mennyország és pokol
„Aristaios… így beszélt hozzá: „Király…. Hosszas kutatással sikerült
megállapítanom, hogy ugyanaz az Isten kormányozza a te országodat is, aki a
zsidók törvényeit adta. Ezt az Istent, a világegyetem teremtőjét tiszteljük mi
is és Zeusnak nevezzük: helyesen adtuk neki ezt a nevet, mert ő leheli
mindenkibe az életet.” /Fla 48./
„Azonban feltétlenül figyelmedre kell méltatnod ezeket is, mert ez a
törvénygyüjtemény olyan, hogy a legnagyobb bölcsességről és erkölcsi
tisztaságról tesz bizonyságot, mintha magától Istentől származnék …. írj a
zsidók főpapjának… küldjön neked minden törzsből hat öreget …. tőlük majd
megtudjuk ezeknek a könyveknek a pontos és hű szövegét és megkapjuk hiteles
magyarázatukat.” /Fla 51./
„... hogyan lehetséges, hogy ezt a … törvénykönyvet sem a történetírók, sem
a költők nem emlegetik… azt válaszolta rá / Demetrios /.. senki sem mert kiírni
valamit a könyvekből, mert …. Isten büntetését vonták magukra.” /Fla 59./
A zsidó erkölcs
„József … egyszer bátyjával együtt Alexandriába ment … meglátott egy
táncosnőt… szerelemre gyulladt iránta…. meg is mondta bátyjának, s megkérte,
tartsa titokban ezt a bűnös vágyát – hiszen a zsidóknak tilos idegen
nőkkel közösülni, de legyen segítségére… Solymion megígérte neki ….. éjjel
menyasszonyi díszbe öltöztette leányát, s beküldte hozzá, hogy háljon vele….
nem vette észre… mivel kissé ittas volt és így bátyja leányával hált…. egyre
jobban megszerette… bevallotta neki az igazat: inkább megengedte, hogy
megbecstelenítse az ő leányát.. feleségül vette leányát.” /Fla 68./ Kr.e 230 körül volt
Flavius Josephus: A
zsidó háború, Gondolat, 1963.
Ford.: Dr. Révay József
Bálvány tilalma
„Törvénytelen dolog szobrokat, mellszobrokat vagy bármilyen élőlénynek a
faragott képét elhelyezni a templomban.” /Flah 129./
Szekták
„A zsidóknál ugyanis három filozófiai iskola van: … az úgynevezett esszénusoké
… az érzéki élvezeteket elkerülik… erénynek minősítik az önmegtartoztatást és a
szenvedélyek megfékezését. A házasságot megvetik, de idegen gyermekeket
fogadnak magukhoz… a házasságot és a családszaporodást ezzel nem törlik el,
csak ők maguk őrizkednek az asszonyok erkölcstelenkedéseitől, mert az a
meggyőződésük, hogy nincs asszony, aki hűséges maradna férjéhez.
Test és lélek
A gazdagságot megvetik, és csodálatos intézményük a vagyonközösség: …
szabály… aki be akar lépni a szektába, köteles odaajándékozni vagyonát a
közösségnek…. a Naphoz ősi imádságokat intéznek… csak annyit esznek és isznak,
amennyi feltétlenül szükséges…. szombaton még a zsidóknál is szigorúbban
tartózkodnak a munkától…. hisznek benn, hogy a test ugyan romlandó és
elenyészik, a lélek azonban halhatatlan, s örökké él: a legfinomabb éterből
származik… és a test, mint börtön, magába zárja. Mihelyt azonban kiszabadul a
test börtönéből, boldogan a magasba lebben, mintha hosszú szolgaságból
szabadult volna. A görög filozófusok véleményével egyezően azt állítják, hogy a
jók tovább élnek az óceánon túl, olyan helyen, ahol sem eső, sem hőség nem
zaklatja őket, hanem az óceán felől fújdogáló állandó zefir üdíti: viszont a
gonoszok sötét és jéghideg barlangba kerülnek, örök szenvedésre. Ugyanez a
gondolat megvan, úgy tudom, a görögöknél is, akik azt tanítják, hogy hőseik, a
héroszok és félistenek, a boldog szigeteken tartózkodnak, a gonoszok lelkei
pedig az elátkozottak helyén, a Hádészben, ahol a monda szerint Sisyphos,
Tantalos, Ixion és Tityos bűnhődnek. Ezzel mintegy a lélek halhatatlanságát
akarják bizonyítani…..
…Ezenkívül az esszénus szektának van egy másik ága is … csak a házasságról
vallott nézetük más. .. azt tartják, hogy azok, akik nem kötnek házasságot,
elhanyagolják az élet legfontosabb célját, az utódok szaporítását….
… A farizeusok … azt tanítják, hogy mindennek az ura Isten és a
végzet: hogy a jó és rossz cselekedet az emberek szabad akaratáról függ ugyan,
de minden dolgunkba belejátszik a végzet …. a lélek halhatatlan, de csak a jó
lelkek kerülnek a halál után más testbe, a gonoszak örök büntetést szenvednek….
Viszont … a szaddeceusok, kereken tagadják a végzetet …. Isten egyáltalán
nem törődik azzal, hogy az ember cselekszik – e gonoszat, vagy nem: a jó és
rossz cselekedetek teljesen az ember szabad akaratától függenek, és mindenki
szabadon választja ezt vagy azt. … tagadják a lélek halhatatlanságát, valamint
a túlvilági büntetéseket és jutalmakat.”
/Flah 150-156./
Higiéniai előírások
„Más napokon kapájukkal – mert ilyesféle az a kis balta, amelyet az újonnan
belépők kapnak – egy láb mély gödröt ásnak: beburkolóznak köpenyegükbe, hogy
meg ne sértsék Isten fényes napját, elvégzik szükségüket, és a kiásott földdel
újra betöltik a gödröt : erre a célra mindig a legfélreesőbb helyeket
választják ki … meg szoktak utána mosakodni.” /Flah 154./
Flavius Josephus: A zsidók története, Gondolat, 1966. Ford.: Dr. Révay József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése