Titkos tanítások Válogatás az Upanisadokból Helikon, 1987. Ford:
Vekerdi József
Az érzékek
„Tőle a hetes láncolat: a hét tűz,
hét tüzelő, hét áldozat, hét érzék,
s a hét világ, ahol a szívben rejlő
hét életerő lakozó helyet nyer.” /Upa 11./
Lélekvándorlás
„ –Nézz vissza: mint a régiek, előre: mint
a többiek-
a halandó, mint gabona, megérik s újra
születik.” /Upa 26./
A törvények
fontossága
„Megbontja a családirtás az ősi
hagyományokat,
és ahol hagyomány nincs, ott törvényszegés
uralkodik,
hol a törvényszegés úr lett, ott ledérek
az asszonyok,
s az asszonyok ledérsége korcs
kasztkeveredésbe ránt.
Pokolba hull e vétségért a gyilkos is,
családja is,
s halotti áldozat nélkül minden ősük
pokolba hull.” /Upa 35./
A teremtés
„Ez a világ kezdetben víz volt. A víz
megteremtette a valóságot, a valóság a brahmant, a brahman a Teremtmények Urát,
a Teremtmények ura az Isteneket.” /Upa 69./
Test és lélek
„Él ameddig él. Amikor azután meghal,
máglyára teszik. A máglya tüze maga a tűz, tüzifája a tüzifa, füstje a füstje…
Ezen tűzön az istenek az embert mutatják be áldozatul. Ebből az áldozatból a
fényszínű emberi lélek születik.” /Upa 76./
A lényeg
„Az élőlények lényege a föld. A föld
lényege a víz. A víz lényege a növények. A növények lényege az ember. Az ember
lényege a beszéd… A Száma-véda lényege az áldozati ének. Így tehát ez a
nyolcadik, az áldozati ének, a lényegek lényege, a legmagasztosabb, a
legfontosabb.” /Upa 77./
Minden átalakul
„A megevett táplálék három részre oszlik.
Legsűrűbb alkotóeleme bélsárrá válik, a közepes hússá válik, a legritkább
gondolattá válik. A megivott víz három részre oszlik. Legsűrűbb alkotóeleme
vizeletté válik, a közepes vérré válik, a legritkább lélegzetté válik. Az
elfogyasztott hő három részre oszlik. Legsűrűbb alkotóeleme csonttá válik, a
közepes velővé válik, a legritkább beszéddé válik. Mert a gondolat táplálékból
származik, a lélegzet vízből származik, a beszéd hőből származik.” /Upa 94./
A halál
„Amikor az ember meghal, kedvesem, akkor
beszéde a gondolatba távozik, a gondolat a lélegzetbe, a lélegzet a hőbe, a hő
a legfőbb istenségbe, ez a valóság, ez a lélek.” /Upa 96./
„Ez a test halandó, a halál zsákmánya.
Csupán tartózkodóhelye a halhatatlan, testetlen Önvalónak. A test örömnek és
bánatnak van alávetve, mert ami test, az nem tudja távol tartani magától az
örömet és bánatot. A testetlent viszont nem érinti sem az öröm, sem a
bánat.” /Upa 106./
Az életerő
„… mi a brahman! …
- Táplálék, lélegzet, látás, hallás, gondolkodás, beszéd.
Hozzátette:
- Amiből az élőlények születnek, ami megszületésük után élteti
őket, amibe haláluk után távoznak, azt igyekezz megismerni, az a brahman.” /Upa 113./
„ -
Mivel fogja fel az ember a hímnemű szavakat?
- A lélegzettel – felelte
- A nőneműeket mivel?
- A beszéddel.
- A semleges neműeket?
- A gondolkodással.
- A szagokat?
- A szaglással.
- Az alakokat?
- A látással.
- A hangokat?
- A hallással.
- Az ételek ízét?
- A nyelvvel.
- A cselekvéseket?
- A kézzel.
- A gyönyört és a fájdalmat?
- A testtel.
- A kéjt, szerelmet, nemzést?
- A nemi szervekkel.
- A járást?
- A lábbal.
- A gondolatokat, ismereteket, vágyakat?
- Az értelemmel – felelte.” /Upa 118./
„Az életerők között fontossági sorrend
van. Lehet élni beszéd nélkül: némákat is látunk. Lehet élni látás nélkül ….
Lehet élni hallás nélkül … Lehet élni gondolkodás nélkül: bolondokat is látunk.
Lehet élni levágott karral, lehet élni levágott lábbal: ilyen embereket is
láttunk. Azonban az értelemmel teljes lélegzet körülfogja a testet és
támasztékul szolgál, ezért úgy kell tisztelni, mint az áldozati imát. Mert a
lélegzet azonos az értelemmel, és az értelem azonos a lélegzettel. Mert e kettő
együtt tartózkodik ebben a testben, és együtt távozik belőle. Ennek
megvilágítására és megértésére a következő szolgál.
Ha az ember olyan mélyen alszik, hogy
semmiféle álmot sem lát, akkor a lélegzetben egységesül. Akkor beleolvad a
beszéd … a látás … a hallás. … a gondolkodás …. Amikor felébred, akkor
ahhoz hasonlóan, ahogy a lobogó tűzből szikrák pattannak szét, abból az énjéből
szétpattannak az életerők, mindegyik a saját helyére: az életerőkből az
istenek, az istenekből a világok.
A beszéd az értelemnek egyik megtestesülő
része: ennek külső megfelelője a név. A szaglás…. megfelelője a szag. A látás …
megfelelője az alak. A hallás …. megfelelője a hang. A nyelv … megfelelője az
íz. A kéz … megfelelője a cselekvés. A test … megfelelője a gyönyör és a
fájdalom. A nemi szerv … megfelelője a kéj, szerelem, nemzés. A láb megfelelője
a járás. A gondolkodás … megfelelője a gondolatok, ismeretek, vágyak.” /Upa 121./
„Nem a beszédet kell kutatni, hanem a
beszélőt kell megismerni. Nem a szagot kell kutatni, hanem a szaglót kell
megismerni…..Nem a gondolkozást kell kutatni, hanem a gondolkozót kell
megismerni.” /Upa 122./
Érzékek és
érzetek
Hét érzék: 2 szem, 2 fül, 2 orrlyuk, száj.
Hét érzet: beszéd, látás, hallás,
gondolkodás, szaglás, tapintás, ízlelés. /Upa 146-147./
„A Teremtmények Ura hétféle táplálékot
teremtett. Magának hármat: a gondolkodást, beszédet és lélegzetet: minden élőlénynek
egyet: az ételt: az isteneknek kettőt: az áldozatot és felajánlást: az
állatoknak egyet: a tejet.” /Upa 164./
Istenek
33 isten van, majd hat: tűz, föld, szél,
levegő, Nap, ég, majd három világ? Ég, föld, alvilág, majd kettő: a táplálék és
lélegzet. /Upa 168./
Öt elvont jelenség: hang, tapintás, alak,
íz, szag. Öt konkrét jelenség: tűz, víz, föld, levegő, tér. /Upa 180./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése