Seneca: Vigasztalások, Erkölcsi levelek,
Európa, 1980.
Ford.: Révay József, Kurcz Ágnes
A túlvilág
„Gondolj arra, hogy a holtakat nem éri már
semmi baj, hogy az alvilág hátborzongató sok rémsége mind csak mese, hogy nem
rettenti a holtakat sem éjsötét, se rabbilincs, se tűfolyam, se Lethe vize, sem
bírói szék, se vádbeszéd, s ott a korlátlan szabadság birodalmában nincsenek
zsarnokok: költők játszi képzelődése mindez csupán , ők ojtották belénk hazug
rémmesékkel a rettegést. A halál miden fájdalom megenyhülése és vége is – nem
ér utol már semmi szenvedés rajta túl -, a halál visszahelyez bennünket abba a
nyugalmi állapotba, amelyben születésünk előtt szenderegtünk. Ha valaki
sajnálja a halottakat, sajnálja azokat is, akik meg sem születtek. A halál sem
nem jó, sem nem rossz: mert akár jó, akár rossz csak az lehet, ami valami: ami
önmaga semmi és mindent megsemmisít, az nem juttathat minket semmiféle sorsra
sem: mert minden rossz és jó valami anyagban mutatkozik meg okvetlenül.” /Sen 44-45./
„A halált nem ünneplik és esdik, mint a
természet páratlanul nagyszerű mesterművét, akár a boldogságot rekeszti
be, akár a szenvedést szünteti, akár az öreg emberek csömörének és
törődöttségének szab határt, akár szépreményű ifjút ragadja el élte virágjában,
akár gyermeket szólítja el, mikor még élni sem élte az életét: mindenkinek
közös vége ez….. Felszabadítja a rabszolgát, gazdája hiába ellenkezik:
letördeli a foglyok bilincseit, kiszabadítja börtönükből a zsarnoki önkény
keményen őrizett rabjait: megérteti a szüntelen hazájukba sóvárkodó és
vissza-visszatekingető száműzöttel, hogy édes mindegy, sírja hol domborul:
egyenlőséget teremt… Gondolj arra, hogy idejében meghalni mekkora jótétemény, s
hányan megadták már az árát, hogy kelleténél hosszabbra nyúlt életük.” /Sen 45-47./
„Vedd úgy, hogy szabad akaratából
vesztetted el: betöltötte végzetét.” /Sen 50./
„Panaszkodol, Marcia, hogy fiad nem élt
annyi időt, amennyit élhetett volna? De honnan tudod, vajon javára vált volna-e
tovább élnie? Vajon nem éppen mentség volt-e neki a halál?” /Sen 51./
Keresztény hatás
„Nincs okod tehát, hogy fiad sírját
látogasd szüntelen: belőle csupáncsak az nyugszik ott, ami legsilányabb fele s
néki magának legterhesebb nyűge volt, csontjai s hamvai, ezek pedig nem az ő
lényeges részei, mint a ruházat, akár egyéb testi mez. Ő mindenestől elsuhant,
önmagából semmit nem hagyott itt a földön, és csonkítatlan elköltözött:
kicsinyég itt lebeg még fölöttünk, amíg meg nem tisztul és magából a belé
rögzött tökéletlenségeket és a földi élet valamennyi gyarlóságát ki nem
égeti, aztán a mennyei magasságokba felröppen, s a boldog lelkek között
múlatoz.” /Sen 58-59./
Elhízás és a szellem
„15. Levél
… Vedd hozzá még, hogy a test termetesebb
poggyásza alatt fulladozik a lélek, és kevésbé mozgékony. Így hát, amennyire
csak tudod, szorítsd korlátok közé a testedet, és tágítsd a lélek férőhelyét,
Sok kényelmetlenség gyötri azokat, akik testükre viselnek gondot: először a
gyakorlatok – megerőltetés kimeríti a szellemet, alkalmatlanná teszi a
figyelemre és fárasztóbb tanulmányokra: az ételek bőségétől pedig eltompul az
éles elme.” /Sen 203-204./
„24. Levél
…A természet testem súlyos tömegéhez
kötözött. Meghalok? Ezzel azt mondod ki: megszűnik a lehetősége, hogy beteg
legyek: megszűnik a lehetősége, hogy megkötözzenek: megszűnik a lehetősége,
hogy meghaljak.
Nem vagyok
olyan csacska, hogy az epikureus nótát fújjam el itt sorról sorra, és
elmondjam, hogy az alvilágtól félni hiábavaló, sem Ixiónt nem forgatják
keréken, sem Sisyphos nem görgeti vállával a sziklát a hegynek fel, és senkinek
sem szakíthatják ki naponta újra növő máját. Senki sem olyan gyermek, hogy
féljen Cerberustól, az árnyaktól s a csupasz csontokból összeeszkábált
kísértetalakoktól. A halál vagy elemészt minket, vagy megszabadít. Ha szabadon
eresztett, a terhet ledobva megmarad jobb részünk, ha elemésztett, semmi sem
marad, jó és rossz egyaránt elillan…
.. naponta meghalunk. Hiszen mindennap
elvesz egy részt az életből, s még akkor is mikor mi gyarapodunk, az élet fogy.
Elveszítettük a csecsemőkort, aztán a gyermekkort, majd a serdülőkort. Egészen
a tegnapig minden elmúlt idő megsemmisült: s azt a napot is, amelyet most
élünk, megosztjuk a halállal.” /Sen 234-235./
„30. Levél
…. szerintem bátrabb az, aki már ott van a
halál kapujában, mint aki csak feléje tart. Mert a küszöbön álló halál még a
tanulatlanokba is lelket önt: ne akarják kikerülni a kikerülhetetlent……
… ha valaki feltámadna, és tapasztalatai
alapján elmesélné: a halálban semmi rossz nincs: mert hogy a halál közeledte
milyen izgalmat okoz, azok mondhatják meg a legjobban, akik már mögötte vannak,
akik jönni látták és fogadták…… ugyanolyan bolondság a haláltól félni, mint az
öregségtől. Mert ahogyan az öregség köve ti az ifjúkort, úgy a halál az
öregséget: élni nem akar az, aki meghalni nem akar. Az életet azzal a
megszorítással kaptuk, hogy meg kell halnunk…. Azért őrültség félni tőle, mert
csak a bizonytalantól rettegnek, a bizonyosat várják. Igazságos és
legyőzhetetlen szükségszerűség rejlik a halálban.” /Sen 253-254./
„31. Levél
.. Olyasmivel ajándékozott meg, hogy ha
azt nem hanyagolod el, az istenség szintjére emelkedsz. A pénz nem tesz
egyenlővé az istennel: az istennek nincs pénze. ….isten meztelen.” /Sen 260./
„36. Levél
… A halálban nincs semmi kellemetlen,
hiszen valaminek léteznie kellene, hogy érezze a kellemetlenséget. Ha annyira
rabul ejtett a hosszú élet vágya, gondold, hogy semmi sem semmisül meg abból,
ami a szem látóköréből eltűnik, s elrejtőzik a természetbe: belőle keletkezett,
s csakhamar visszatér oda. Minden abbamarad, de nem pusztul el. S a halál,
melytől rettegünk és húzódunk, megszakítja a létet, de nem rántja ki tövestül.
Eljön majd ismét a nap, s visszabocsát majd a fényre – bizony sokan
húzódoznának tőle, ha nem felejtettek volna már el mindent a visszatérés előtt.
… minden, amit pusztulni látszik, csak átalakul… semmi sem enyészik el e
világon, csak felváltva süllyed és emelkedik.” /Sen 270-271./
„104. Levél
.. a méltó vonzalmakat ápolni kell:
olykor, még ha szorongatnak is a bajok, tiszteljük meg kedveseinket azzal, hogy
akár gyötrelem árán is visszatartjuk a kiröppenő lélegzetet, hiszen a jó
embernek nem addig kell élnie, ameddig neki tetszik, hanem ameddig szükség van
rá. Aki feleségét, barátját nem becsüli annyira, hogy érte tovább maradjon
életben, aki makacsul meg akar halni, az csak a maga kényelmével törődik. S
parancsolja meg magának a lélek, ha övéinek érdeke úgy kívánja: ne egyszerűen
ne akarjon meghalni, hanem ha már halálán volna is, álljon talpra és bocsássa magát
kedvesei rendelkezésére. A rendkívüli lélek jellemzője, hogy más kedvéért
visszatér az életbe, s a nagy férfiak ezt gyakran megtették.” /Sen 396-397./
„Mindenekelőtt az élvezeteket vessük el:
puhánnyá tesznek, elnőiesítenek, sokat követelnek tőlünk, s ezt a sokat nekünk
a sorstól kell követelni. Azután a kincseket utasítsuk el: a szolgaságot
fizetik meg velük. El az arannyal, ezüsttel s mindennel, ami a gazdag házakat
zsúfolja tele! A szabadságot ingyen nem lehet megkapni. Ha sokra tartod, minden
mást kevésre tarts.” /Sen
407-408./
„105. Levél
Sotión … így szólt: „ Nem hiszed, hogy a
lelkek más-más testbe vannak kiosztva, hogy amit halálnak mondunk, csak
költözködés? Nem hiszed, hogy ezekben a háziállatokban és vadakban vagy víz
alatti lényekben valamikor emberi lélek időzik? Nem hiszed, hogy semmi sem vész
el a világmindenségben, csak lakhelyet változtat?... A nagy emberek elhitték …
Ha igaz a tanítás. büntetlenséget jelent, hogy tartózkodtál a húsevéstől”…
A fentiektől sarkallva, elkezdtem
tartózkodni a húsevéstől, s egy év leforgásával nemcsak könnyűvé vált ez a
szokás, hanem kellemessé is. Úgy éreztem, szellemem mozgékonyabb, de ma se
merném állítani, valóban így volt-e.” /Sen 417-418./
„124. Levél
Négyfajta élőlény van: fa, állat, ember,
isten: e két értelmesnek megegyezik a természete, csak abban különbözik, hogy
az egyik halhatatlan, a másik halandó. Közülük az egyikben, nevezetesen az
istenben, a jót a természet juttatja tökéletességre, a másikban, az emberben, a
törekvés.” /Sen 450./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése