2014. július 6., vasárnap

Tacitus, Plinius, Caesar

Tacitus összes művei, Magyar helikon l. kötet, 1970.
Ford.: Borzsák István

Iulius Agricola élete

Brit szigetek leírása

Brittania – „Ha nincs felhő, állítólag éjszaka is látni a nap fényét, amely így nem lenyugszik, és felkél, hanem átkel. Tudniillik a föld lapos pereme, alacsony árnyékával, nem idéz elő sötétséget, és az éji sötét nem hat fel az egekig és a csillagokig. A talaj az olajfán, szőlőn és a melegebb tájakon honos egyéb növényeken kívül megbírja a gyümölcsöt, sőt termékenynek mondható: minden lassan érik, gyorsan fejlődik: ennek is, annak is ugyanaz az oka: túlságosan nedves a föld és az éghajlat.” /Tac 15./

Egyenjogúság

„Mert uralkodás dolgában nem tesznek különbséget férfi és asszony között- mindnyájan fegyvert ragadtak.” /Tac 17./

Viselet

„Ezután viseletünket is megbecsülték /gallok/, és sokan viseltek tógát, s lassanként átpártoltak csábító vétkekhez: az oszlopcsarnokhoz, a fürdőkhöz és a választékos lakomákhoz. S ezt tapasztalatlanságukban művelt emberségnek nevezték, holott valójában szolgaságuknak volt része.”  /Tac 21./

Germania

Leírása

„/1/ Germania egészét a galloktól, a raetektől és pannonoktól a Rhénus és a Danuvius folyó, a szarmatáktól és a dákoktól a kölcsönös félelem, vagy hegyek választják el.”  /Tac 40./

A sagák szerepe

„Régi énekeikben – ez náluk az emlékezésnek és az évkönyveknek egyetlen fajtája..”  /Tac 40./

Felépítésük

„vad és kék a szemük, vöröses a hajuk, testük megtermett, de csak a közelharcban erős: munkát és fáradságot már nem bírják úgy, a szomjúságot  s a hőséget alig tudják elviselni, a hideget és az éhezést ellenben az éghajlati és a talajviszonyok következtében megszokták.” /Tac 42./

Mezőgazdaság

„a gabonát megtermi, a gyümölcsfáknak nem kedvez, jószágban gazdag, de a legtöbb állat satnya. Még a szarvasmarha is nélkülözi sajátos díszét vagy homloka ékességét:” /Tac 42./

Harcos bűne

„A pajzs elhagyása a legsúlyosabb gyalázat, és az így becstelenné vált férfi sem áldozaton, sem tanácskozáson nem vehet részt, amiért is sokan, kik túlélték a háborút kötéllel vetettek véget gyalázatuknak.” /Tac 43./

Egyenjogúság

„A hagyomány szerint akárhány, helyéről már kivetett és megingó csatasort az asszonyok állították helyre: állhatatosan kérleltek, feltárták keblüket és a fenyegető fogságra utaltak. Ettől – asszonyaikra való tekintettel – még sokkal elviselhetetlenül tartanak, olyannyira, hogy hathatósabban kötelezhetők le azok a törzsek, amelyektől előkelő leányokat is szednek túszként. Sőt úgy vélik, még valami jövőbe látó szent képesség is lakozik a nőkben, és ezért tanácsaikat nem vetik meg, kinyilatkoztatásaikat nem hanyagolják el.”  /Tac 44./

A templom


„Egyébként az égiek nagyságával összeegyeztethetetlennek tartják, hogy az isteneiket falak közé zárják, vagy akármilyen emberi vonások hasonlatosságára formálják: ligeteket és berkeket tisztelnek, mint szent helyeket, és isteneik nevével nevezik azt a titokzatosságot, amelyet csak áhítatban látnak.” /Tac 44./

Jóslás

„Az előjeleket és a jóslatokat a legnagyobb mértékben figyelemre méltatják. A jóslatkérés egyszerű. Egy gyümölcstermő fáról levágott ágat vesszőkre hasogatnak, a vesszőket, bizonyos jelekkel megkülönböztetvén, vaktában és találomra egy fehér vászondarabra szórják. Ezután, ha közügyben kérnek tanácsot, a törzs papja, ha pedig magánügyben, maga a családfő imádkozik az istenekhez s az égre tekintve háromszor vesz fel egyet-egyet, majd a felvett vesszőket az előzőleg beléjük vésett jel szerint értelmezik.”  /Tac 45./

Optimális férfi

„Arra, hogy földet szántsanak, vagy kivárják a termést, nem is vennéd rá őket könnyen, mint arra, hogy kihívják az ellenséget és sebeket szerezzenek.” /Tac 48./

Mindennapi élet

„Járatlanos az építkezésben. Még kőanyagot vagy téglát sem használnak: faragatlan fát alkalmaznak mindenre és nem törődnek a látszattal vagy a tetszetős külsővel.”    /Tac 49./

„Föld alatti vermeket is szoktak ásni és ezekre felülről sok trágyát raknak, téli menedékül  és tárolóhelyül a termésnek, mivel a fagyok keménységét az ilyen helyek enyhítik.” /Tac 49./

Viselet

„És nem más a női viselet sem, mint a férfiaké…. csupaszon hagyják alsó- és felsőkarjukat , de még mellük egy része is fedetlen.” /Tac 50./

Erkölcsök

„Mégis szigorúak itt a házasságok, és erkölcseiket egyetlen ponton sem lehetne dicsérni. Mert majdnem egyedüliek a barbárok között, akik egy feleséggel beérik, kivéve nagyon keveseket, de azok sem a gyönyör kedvéért, hanem mert előkelőségük miatt sokan környékezik meg őket házassági ajánlattal. Hozományt nem a feleség ajánl fel a férjnek, hanem a feleségnek a férj. Ilyenkor ott vannak a szülők és rokonok, és jóváhagyják az ajándékokat: nem asszonyi csecsebecsének és nem a fiatal menyecske cicomázására szolgáló dolgokat, hanem marhát és felkantározott lovat és pajzsot, dárdával és karddal… társnak szegődik a fáradalmakban s a veszedelmekben: ugyanezt kell a békében, ugyanezt háborúban tűrnie és mernie.” /Tac 50./

„A lakosság nagy számához képest fölöttébb kevés a házasságtörés: büntetése azonnali és a férjre bízva: levágja az asszony haját, a csupasz nőt rokonainak szeme láttára űzi ki a házból és az egész falun végigkorbácsolja. Mert a szemérem áruba bocsátására nincs mentség: sem szépségével, sem fiatalságával, sem gazdagságával nem fog férjet találni,.. A gyerekek számának korlátozását vagy egyetlenegy megszületettnek a megölését is gyalázatnak tartják: többet érnek itt a jó erkölcsök, mint másutt a jó törvények….
Gyermekkorában az urat és szolgát semmiféle nevelési kényeztetésről meg nem különböztetnéd: ugyanazon állatok között, ugyanazon földön cseperednek fel, míg csak a kor külön nem választja a szabadon születetteket, az érdem a magáénak ismeri el őket. Az ifjak későn ismerkednek meg a szerelemmel, éppen ezért férfierejük kimeríthetetlen. A lányokat sem siettetik: ugyanolyan fiatalok, ugyanolyan nyúlánkok: mint egyenlő társak, éretten lépnek nászra, és fiaikban a szülők ereje éled újra….
…vállalniuk kell az apa vagy a rokon ellenségeskedéseit is, barátságait is, de nem maradnak engesztelhetetlenek? mert még az emberölést is meg lehet váltani bizonyos számú szarvasmarhával és aprójószággal, s a kárpótlást az egész család veszi át, hasznára a köznek, mivel veszedelmesebb az ellenségeskedés, ha szabadsággal jár együtt.” /Tac 51./

Ételek, italok

„Italuk árpa- vagy rozslé, melyet bizonyos mértékig a borhoz hasonlóvá erjesztenek: a parthoz legközelebb élők bort is vásárolnak. Ételeik egyszerűek: erdei gyümölcs, friss vad vagy aludttej: költséges felkészülés nélkül íncsiklandozó fűszerek nélkül verik el éhüket. A szomjúsággal szemben nem ilyen mértékletesek…

Játék

A kockázást – és ezen csodálkozhatnánk! – józanul, mint komoly dolgot művelik, és oly elvakultan nyernek, vagy veszítenek, hogy mikor már mindenük kifogyott, a legutolsó dobással szabadságukról és testükről döntenek…

Rabszolgaság

A rabszolgákat nem a mi szokásunk szerint foglalkoztatják, kijelölvén a ház népén belül a tennivalókat: ki – ki önállóan irányítja a maga háztartását, a maga otthonát. Az úr bizonyos mennyiségű gabonát vagy jószágot, vagy ruhaanyagot ró ki rá, mintegy bérlőjére, és a rabszolga eddig engedelmeskedik: a többi házimunkát az asszony és a gyermekek látják el…
A pénzügyleteket és uzsorakamatot nem ismerik, s éppen ezért jobban is megtartják e tilalmat, mintha ki volna mondva…

Temetkezés

A temetkezés mentes minden fényűzéstől: csak arra ügyelnek, hogy a híres férfiak holttestét meghatározott fákkal égessék el. A máglyarakást sem ruhákkal, sem illatszerekkel nem tetézik_ kinek – kinek a fegyvereit, némelyek máglyatüzére a lovát is ráteszik. A sírhalmot gyep magasítja: a magasba törő és megmunkált emlékművek adtak megtiszteltetést megvetik, mint ami teherként nehezedik az elhunytra.” /Tac 52-54./

Germán törzsekről

„A germánok szokott kényelmességéhez képest kitartóbban termesztenek gabonát s egyéb növényeket. de még a tengert is kutatják és ők az egyedüliek, akik a sekély vízben és parton borostyánkövet a maguk nyelvén glaesum – ott gyűjtögetnek.”      /Tac 64./

„A suionok után a sithonok törzsei következnek. Minden tekintetben hasonlóak, csak abban különböznek, hogy asszony az uralkodójuk: ennyire elfajzottak nemcsak a szabadságtól, de még a szolgaságtól is…
A fennusok szörnyen vadak, gyalázatosan szegények: nincs fegyverük, nincs lovuk, nincs otthonuk: élelmük fű, ruhájuk állati bőr, fekvőhelyük a föld. Csak a nyílban bízhatnak, melyet vas híján csontheggyel látnak el, s a férfiak csakúgy vadászatból tengődnek, mint a nők. Mert mindenhová elkísérik a férfiakat, s részt kérnek a zsákmányból. A vadállatok s viharok elől még a gyermekeknek is az az egyetlen menedék, hogy holmi vesszőfonadék alá húzódnak: ide térnek meg az ifjak, ez fogadja be az öregeket.” /Tac 65./


Ifjabb Plinius Levelek, Magyar Helikon, 1966.

„Kedves Septiciusom!
Készítettem számodra egy fej salátát, három csigát, két tojást, kását, mézes borral, jegelve / ezt is számítsd hozzá, sőt legelőször is ezt, mert a jég ott olvadt el a tálon/, olajbogyót, céklát, tök – és hagymasalátát.”  /Pli 36./

„Kedves Tacitusom!
Ahogy a mezőgazdaságban sem csak a szőlőt gondozom és művelem, hanem a facsemetéket is és ahogyan nyáron a mezőn sem csak tönkölyt és búzát vetek, hanem árpát, babot és más hüvelyeseket is.” /Pli 46./

92-95 old. vidéki házának leírása
216-222 old, vidéki háza

Házasságtörés

„Ez az asszony – egy állami tisztségre pályázó katonai tribunus felesége – viszonyt kezdett az egyik centurióval s így beszennyezte a maga és férje becsületét.” Ítélet: a centuriót rangjától megfosztották, száműzték, az asszonyt is elitélték a Lex Iulia alapján, annak ellenére, hogy a férje megbocsátott neki.” /Pli 298-299./

Keresztények büntetése: 530-531 old.

„… kötelezik magukat, nem valami gaztettre, hanem arra, hogy nem lopnak, nem rabolnak, nem követnek el házasságtörést, nem szegik meg az esküjüket, a rájuk bízott letét kiadását felszólítás esetén nem tagadják meg.”  /Pli 531-533./

A keresztényeknek esküt kellett tenni a császárnak és áldozatot kellett bemutatni. Az intézkedések hatására a kereszténység kezdett vissza szorulni.


Iulis Caesar: Feljegyzések a gall háborúról, Helikon 1974.

Gabonabeszolgáltatás
368.000 fő helvét vándorolt el, ebből 92.000 fegyverforgató férfi, hazatért cc. 110.000 fő  /Cae 24./

Ariovistus azért halogatta a döntő összecsapást, mert egy germán szokás szerint családanyák döntik el a sorsjelek és jóslatok segítségével, érdemes csatát kezdeni, vagy nem.  /Cae 39./

Svebus törzs a legnagyobb germán törzs, tejen és háziállatok húsán élnek, vadásznak.  /Cae 77./

Britt törzsek nyulat, tyúkot, libát tilos megenni. /Cae 104./

Man szigetiek gabonán tejen élnek, gabonát nem termesztenek. 10 – 12 férfinak gyakran közös a feleségük – ha fivérek.  /Cae 105./

Gall lakosságnak két rétege van, amelyik mindent irányít: a druidák és a lovagok rendje, a többi szinte rabszolga. A druidák a vallással foglalkoznak – Brittaniából ered- versmondók, a lélek nem pusztul el, hanem egyik emberből a másikba vándorol – lélekvándorklás csökevényes formája – HM – /Cae 137-139./

Isteneik: Martius a mesterségek feltalálója, utasok, vándorok vezetője, pénzszerzés, kereskedelem – Apolló és a többiek követik a rangsorban /Cae 139-140./

„A férfi élet és halál ura feleségei és gyerekei felett.” /Cae 140-141./

Germánok: „táplálékuk javarészt tej, sajt és hús..,” /Cae 142./

A gyepű a vitézség jele – félnek tőlük

Chara nevezetű gyökér tejjel elkeverve kenyérféle készült belőle /Cae 343./

Árpa a búza pótlására szolgált, ledarált és megsütött kevert fakéreggel is éltek. /Cae 343./

gabonaosztás két hetente – a légionáriusok maguk őrölték meg és készítették el az  élelmüket  /Cae 408./











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése